onsdag 19 juni 2019

Loppistips #1: Emmaus Björkå eller vad de nu heter...

En av de vanligaste ursäkterna att man inte handlar kläder second hand är att det "svårt att hitta det man vill ha". Jag håller ju inte helt med där, och då är jag ändå tjock. Men visst, jag är väl inte så kräsen heller. I vart fall tänker jag presentera lite guldkorn i second handvärlden här på bloggen, och kanske några bottennapp, vi får se.

Vi börjar med Emmaus Björkå på Ångpannegatan (Backaplan) i Göteborg. Eller ja, Björk& Frihet som de heter numera. De bytte namn för ett par veckor sedan. Personligen är jag inte helt såld på det nya namnet. Jag tycker Emmaus är ett så himla inkört namn, som dessutom klingar positivt för mig, och jag är inte heller helt förtjust i den där fyndigheten med &-et. Men det är ju inte jag som får bestämma.

Och bara en liten utsvävande parentes: Emmaus Björkå är väldigt positivt och nostalgiskt för mig eftersom jag besökte the original, Emmaus Björkå, i just Björkå utanför Växjö i Småland, varje sommar. Mitt i skogen, efter att man kört länge på en grusväg, öppnade sig lite av paradiset för mig. Inte för att jag älskade att shoppa second hand, vilket jag i och för sig gjorde, men för att det var en sån himla trevlig happening! Vår familj och mina kusiners familj åkte dit första lördagen efter att semestern börjat varje år i nån sorts karavan där vi kommunicerade med varandra via amatörradio. Second handbyn, får man nog kalla det för, ligger (eller låg för det är tillfälligt stängt på obestämd tid) i ett gammalt nedlagt glasbruk med olika hus för olika avledningar som drevs av något av ett hippiekollektiv. Var man någon gång trött på second handshopping kunde man alltid leta glasslagg. Härligt var det!


Men nog om det, Björk& Frihet på Ångpannegatan vid Backaplan i Göteborg är en av mina favoriter för klädshopping i Göteborg. Min plan är att visa både exteriör och interiör när jag "recenserar" butiker så här men i regel glömmer jag att fota den ena av dem, om jag kommer ihåg att fota alls. Entrén är dock skitful så det gör inget. De hade varken skyltat om eller ändrat kvittona dessutom. Vill man se hur entrén ser ut kan man göra det här. Dessutom, butiken är väldigt hundvänlig. Mycket trevligt!


Det som är bra med den här butiken är att det finns så mycket kläder. Och det var faktiskt här jag började shoppa second handkläder igen efter flera års uppehåll. Efter flera års inbillning att tjockisar inte kan hitta kläder second hand blev jag överbevisad när jag besökte butiken för ungefär ett år sedan och kom därifrån med en kofta, en tunika och ett par haremsbyxor. Helnöjd. Sedan dess har det blivit flera fina plagg, bland annat den här favorittröjan från Monki.

Priserna är helt ok, och är man ute efter lite vanliga vardagsplagg i trikå kostar de oftast 20 eller 40 kr. Det butiken helt saknar är vintagekläder. Så har det inte alltid varit dock. För mer än tio år sedan när jag handlade ganska ofta här fanns det mycket vintage. Jag har bl.a. hittat mitt favoritfynd ever i en grön "sportjacka" som det står Landvetter airport på ryggen på. Den passar dock inte längre. Annars finns det mesta. Barnkläder, skor och fritidskläder finns det massor av, samt även en del mer finare "dressade" kläder.


Vad jag tycker är bra med butiken är att det finns så mycket herrkläder. Det var bra för oss just idag eftersom vi främst var där för att hitta en hoodie och ett par "nya" hundpromenadskor till partnern. I vissa second handaffärer finns det bra en liten ruta som knappt är en tiondel så stor som damavdelningen med herrkläder. Vad det kan bero på är väl främst att män har andra shoppingvanor som jag delvis skrivit om här. Andra saker butiken är bra på är glas och porslin och böcker. Jag brukar alltid hitta massa bra handarbetsböcker här. Dessutom är hundar välkomna in, vilket är ett stort plus!


Om jag shoppade nåt i klädväg till mig själv då? Jodå, jag hittade ett par nya flipflops för 40 spänn. Mina gamla som jag hade i ca 15 år hade det börjat krypa stenar genom sulorna på under förra sommaren så jag behövde nya. Sedan är väl inte såna här billiga flipflops så jäkla bra för miljön pga mikroplaster osv, men det är en annan historia. Märk väl att det står merry, jolly och santa på dem. Jag har köpt julflipflops alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...