fredag 28 juni 2019

Tre poddar om hållbart mode

Jag är en periodare vad gäller poddar. Ett tag kan jag fullkomligt plöja poddar och gilla allt med en podd. Tids nog tröttnar jag dock nästan alltid. Men här kommer tips på tre poddar som jag ännu inte tröttnat på, som dessutom handlar om just hållbart mode.


Ecofashionista är Sveriges första podd om hållbart mode som görs av Erika Kvarnlöf och Angelica Zetterström. Den finns hittills i 81 avsnitt och de hade som ambition att komma en gång i veckan från början, men nu kommer den lite då och då. Den handlar främst om de poddandes egna erfarenheter men innehåller även en del intervjuer med intressanta människor, bl.a. Alice Bah Kuhnke och Sellpys hållbarhetschef. Den här är min favorit av de tre som presenteras här.


Sustainable fashionistas finns i 41 avsnitt och har en lite annan take på hållbart mode. Bakom podden står Clara som har The Vashion blogg och Amina som har bloggen Sustainable Luxury. De började med en utmaning för 2018 där man kunde välja på kapselgarderob, veganskt eller luxury. De utmanade lyssnarna att välja en av utmaningarna samtidigt som de valde varsin. Läs mer om utmaningarna här. Mina tankar om veganskt mode kan man ju läsa här och jag är verkligen ingen luxurytyp så jag är nog inte riktigt i helt rätt målgrupp för den här podden. Men man kan lära sig en hel del  Podden ligger på is just nu men vi kan ju hoppas att den kommer tillbaka!


Den senaste av poddarna är Slow Fashion av Johanna Nilsson. Hon är inte direkt någon nybörjare inom hållbart mode och har även en blogg och skrivit en bok med samma namn. Den här podden bygger helt på intervjuer med personer som har olika koppling till hållbart mode och varje avsnitt har en gäst som samtalar om avsnittets tema och även en "mini-intervju" med någon annan. "Mini-intervjun" kan handla om något helt annat eller även det vara kopplat till temat. Det finns i dagsläget 14 avsnitt och avsnitten kommer ut säsongsvis. Ny säsong planeras i höst.

Det finns även flera andra hållbarhetspoddar där ute som inte har ett fokus på just kläder och mode men som har enstaka avsnitt om temat. Hållbarhetspodden, Steg för steg - inspiration för en hållbar livsstil, Klimatpodden och Miljöpodden är några exempel.

2 kommentarer:

  1. Åh, tack snälla för att du tipsar om Ecofashionista! Och så himla roligt att höra att den är din favorit. Vi känner oss väldigt hedrade. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag tipsar! Vi får ju hjälpas åt att spread the word om hållbart mode! :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...