söndag 2 juni 2019

Klädräddaren

Så var det dags igen. I veckan har vi haft en container utanför vår port och återigen har någon slängt fullt fungerande prylar och framför allt kläder! Det började med att jag hittade flera par lite trasiga jeans (som ej var beyond repair dock). Eftersom vi tänkte återbruka jeans på jobbet nästa läsår fick jag ju rädda dem. Jag hittade även ett par hela och inte ens slitna Lee-jeans jag tänker att någon i min närhet borde kunna ha. Efter det kikade jag varenda gång jag gick förbi (några gånger per dag pga hund) och till slut, caught in the act, ser jag någon trycka ner flera säckar kläder i containern.


Jag kunde så klart inte släppa detta utan satt och grämde mig med ångesten bultande i bröstet. Vem fan slänger kläder liksom! Så jag gick ner och hämtade ett par säckar. Jag kunde inte ta alla och flera låg under grejer och runt låg krossat glas så jag fick ta dem på toppen. I dem fullt fungerande plagg!


Jag sorterade ut hela fem påsar till Myrornaboxen. Ja vi har en sådan ca 30 meter bort så varför kläderna inte hamnade där är ett mysterium. En del plagg lades i min tvättkorg och kommer dyka upp på klädbytardagar i framtiden. Och alla andra jeans räddades till jobbet om ingen annan kan ha dem dvs. Fina och hela plagg ska inte slängas! Flera plagg var dessutom helt nya med lappar kvar! Världen är galen!


Så här hänger de nu på tork (alla fick inte plats dock, har ett helt lass i badrummet med) med en mindre tragisk framtid framför sig. Och till min granne vill jag säga: nästa gång kan du lika gärna lämna dem direkt till mig så ser jag till att de kommer till nytta alternativt lämnar in dem i Myrornaboxen några meter bort, du kanske inte visste att den fanns där? Jag visar dig gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...