onsdag 15 april 2020

Varför är det så knepigt med rågummi?


Jag har ett par favoriter bland mina skor som jag gillar väldigt mycket. Ett par begagnade Clarks i läder. Man kan ha många favoriter och det har jag, men de här känns lite extra som jag. De är väldigt sköna och jag gillar modellen skarpt. Att de är begagnade och har en lite sådär härlig patina stör inte alls. Jag gillar lite slitet. Jag köpte dem för 25 kr på megaloppisen i Majorna förra året (som inte blir av i år, surprise) och jag har sedan haft dem hos skomakaren för lite extra kärlek eftersom de hade släppt i limningen mellan sko och sula och glipade. Det blir liksom lätt lite blött då.

Det tråkiga är att nu har de släppt lite igen och jag såg även att rågummit spruckit lite på något ställe. Och jag undrar, varför är det så svårt med rågummi? När jag lämnade in dem hos min närmaste skomakare på torget sa han att det kan nog bli lite svårt att laga dem eftersom de är i just rågummi. När jag hämtade dem fick jag betala lite mer än gången innan jag lämnat in skor där eftersom han fått kämpa lite med dem sade han. Inga konstigheter, det gör jag gärna. Men återigen, är inte rågummi ett bra material som alla skomakare borde gilla? Lite back to the roots liksom?

Så, lite fakta då. Rågummi, eller naturgummi som det ibland kallas, görs av mjölksaften av vissa sorters träd där Hevea Brasiliensis som växer i Malaysia är det vanligaste. Trädet växer helt naturligt utan bekämpningsmedel eller konstgödsel, det är en förnybar resurs och slutprodukten är helt giftfri. Det är mjukt och flexibelt, jag tycker det är väldigt bekvämt att gå i, och det håller länge även om det används mycket. Man slipper dessutom att materialet läcker massa läskiga och farliga ämnen och med rågummisulor lämnar man inga mikroplaster efter sig när sulorna skavs mot asfalten. Enda nackdelarna som jag kan se med rågummi är att man kan vara allergisk mot det (latexallergi), det mörknar något med tiden, vilket ju inte behöver vara något problem, samt att det blir helt slutkört till slut när det klibbar och spricker. Så mina sulor är väl slut nu då. Suck...


Jag anser att rågummits fördelar trumfar läskig syntetisk plast alla dagar i veckan. Dock verkar inte alla skotillverkare och skomakare det. Det finns inte mycket skor med rågummi ute på marknaden. Mina favoriter Duckfeet har enbart rågummi i sina skor. Jag vet att Kavat och Blankens har det i en del av sina modeller, men det kryllar inte direkt av dem på marknaden. Jag har märkt att jag sliter en del på sulorna med. Särskilt på höger sko. Jag går väl lite märkligt eller något. Så två gångar har jag fått byta yttersulor på mina Duckfeet (jag har fyra par i olika modeller) och det har inte varit det enklaste. En skomakare jag blev rekommenderad att gå till sa att han slutade jobba med rågummi för 6-7 år sedan eftersom kunderna inte tycker det blir bra och klagar. Märkligt. En annan skomakare jag hittat som gör det, har gjort det bra, men på ena paret lämnade han en sula för många kvar så de är väldigt höga och tunga nu. Men de är bra ändå! Han har dock påpekat att det är väldigt ovanligt med rågummisulor och det förstår inte riktigt jag. Miljömässigt och kvalitetsmässigt tycker jag det slår det mesta. Mina favoriter Duckfeet säljer dessutom lösa sulor man kan beställa från dem och sedan lämna in till skomakaren för byte. Väldigt smidigt och mycket billigare än att köpa nya. Jag tycker att rågummit kan ta över sin rättmätiga plats på tronen för sulor igen. Rågummi är ju toppen!

Så, till mitt problem. Jag vill ju ha kvar mina fina Clarks från megaloppisen men jag inser ju att jag nog måste göra något åt dem. Och allvarligt, det är lite svårt med skomakare tycker jag. Det är nästan ibland som man kan känna när man går till tandläkaren eller frisören (vad är det liksom?), man blir skammad för ens tänder eller hår. Jag upplever det som att skomakare inte alltid är villiga att rädda skor. Jag har hört flera som sagt att de försökt få sina skor lagade men att skomakaren vägrat ta emot dem. Det är inte rätt väg för klimatets skull hävdar jag. Så, nu behöver jag ditt bästa tips på en helt grym skomakare i Göteborg som verkligen vill laga och rädda skor! Somn liksom myser lite när hen får något riktigt att bita i. Själva skon är ju bra och bara sulan som behövs bytas. Jag tycker de är värda det.

Jag kan avslöja att jag i tonåren faktiskt funderade på att utbilda mig till skomakare. Jag borde kanske ha gjort det! Då hade jag aldrig sagt nej till ett par skor utan alltid försökt rädda dem. Tror jag i alla fall. Och för övrigt tänker jag att skomakaren behöver lite extra support just nu med så passa på att laga dina skor och support your local. Slut på meddelandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...