torsdag 6 juni 2019

Nischad klädloppis


Jag har shoppat på tjockisloppis igen. Den här gången var jag inte arrangör dock. Men helt ärligt, det är ett så jäkla bra koncept! Vad är bättre än att tjockisar säljer sina kläder till andra tjockisar? Jag kom över tre par shorts (vilket jag verkligen behövde, shorts är skitsvårt tycker jag), en kjol (bör förlängas lite dock), ett linne och en kimono/kaftan (lite oklart). Allt detta för 260 spänn. Som hittat! Ett par av shortsen var nya med lapp kvar och kimonon var hemmasydd. Vilken bonus!

Och jag tycker faktiskt att det är lite underskattat och alldeles för ovanligt med nischade loppisar. Det är ju egentligen givet att man ska sälja tjockiskläder till andra tjockisar! Och det är väl ofta det som kan vara en av de största anledningarna till att man inte köper second hand. Att man tycker att det är svårt att hitta det man behöver. Man orkar liksom inte leta runt. Behöver man ett par vandringskängor går man till Naturkompaniet. Och hittar man inga där går man kanske till XXL. Eller kanske Stadium om man inte hittar några där. Eller nåt sånt. Därför är det väl alldeles utmärkt med nischade second handaffärer, precis som vanliga affärer?


Och appropå vandringskängor så passade jag på att besöka den nischade second handaffären Tracks Recycle när jag ändå var i närheten efter tjockisloppisen idag. Tracks Recycle är en second handbutik för utrustning för friluftsliv och allt vad det kan innebära. Bra koncept!


Där finns prylar för vandring, surfing, dykning, klättring, skating och allt möjligt som är lite lagom sportigt och skogsmulligt. De säljer på kommission och är väldigt noga med att allt ska vara i bra skick och rent och så gott som luktfritt när det kommer in. Och det är verkligen en fräsch butik! Jag har haft lite tur det senaste året och hittat hela två par kängor lämpliga för vandring i olika årstider för 150 resp 30 kr. Men jag fattar verkligen att om man behöver de där vandringskängorna just då, då är det skitsvårt och jobbigt att hitta ett bra par som passar. Men för oss göteborgare finns Tracks Recycle som underlättar det hela. Fler nischade loppisar åt folket! Med nischade loppisar tror jag ändå att fler hade kunnat tänka sig att handla second hand. Finns det fler bra nischade loppisar i landet?

2 kommentarer:

  1. Vårt största problem är idag doftöverkänslighet. Gubben är inte bara känslig mot starka dofter, parfym längre, utan även sköljmedel, tvättmedel, deo.. Så jag som handlat second hand i många år, måste nu låta bli att köpa ca 9/10 plagg. Syntet el blandmaterial är värst, det går inte att tvätta ur en lukt från det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där får jag skriva ett inlägg om vid ett senare tillfälle 🙂

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...