lördag 25 maj 2019

Shop like a man

Här kommer ytterligare ett klädhack från mig, ett det visade sig att jag är rätt bra på, och det är: shop like a man. Det är ett uttryck som är relativt nytt för mig. För några veckor sedan när jag lyssnade på podden Slow fashion (har du inte lyssnat på den ännu bör du göra det) där detta uttryck dök upp. Och det betyder helt enkelt att man köper flera av samma plagg. Jag vet inte hur vedertaget det är, men jag tyckte i alla fall att det var ett lysande uttryck!


Nu ska man inte blanda ihop att shoppa som en karl med att överkonsumera. Det sägs väl förvisso i allmänhet att det är personer med snippa som gillar att shoppa men jag kan vittna om sådana med snopp som är rätt bra på att överkonsumera. Kablar t.ex. som det främst handlar om här hemma. Men nej, detta handlar inte om att man köper lots of lots av kläder, utan snarare om att när man hittat ett plagg man verkligen gillar så ska man köpa flera av samma. På så sätt är det garanterat att man har kläder i sin garderob som man verkligen gillar och trivs i. Då kan man ha den typen av plagg längre också, eftersom man sliter på båda och kan ha dem längre. Jag insåg att jag har åtta plagg som jag har köpt flera exakt likadana av, förutom baslinnen och leggings och sånt då. Och att köpa samma plagg fast i olika färgställningar räknas också.


Det kan vara en idé att köpa olika storlekar med. Som den här favoritklänningen som jag fyndade på en tjockisloppis 2014. När jag själv arrangerade tjockisloppis nu för ett par månader sedan hittade jag en till fast lite större. Jag köpte den med. Jag kan fortfarande ha den mindre, men den här är utmärkt för de dagarna när man inte känner sig så perky. Vad har du shoppat som en karl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...