lördag 6 juni 2020

Tredje gången gillt - att reklamera på Sellpy

I höstas skrev jag ett lån, kanske lite för långt till och med, inlägg om hur jag tycker det är att handla och sälja på Sellpy. Jag är i det stora hela nöjd. Jag tycker konceptet är lysande och man kan verkligen hitta superfynd där. Jag blev även nöjd med försäljningen, kanske främst pga ett par vintage Dr Martens.

Men i alla fall, nu ska jag klaga lite. Jag fick utrensat fina och vettiga kläder som inte ansågs värda ens 50 spänn när jag sålde, samtidigt som andra folk verkar skicka in värsta skräpet för försäljning. Lite som på stora klädbytardagar har jag märkt. Att folk kan med!


Flera gånger har jag hittat defekter på plagg som inte har stått med i annonsen. Jag fattar verkligen att Sellpy själva inte kan upptäcka alla detaljer men det känns som att folk tänker: "Det här plagget är kasst, då säljer jag det!". Är det inte meningen att man ska tänka tvärt om tänker jag? Några gånger har defekterna (hål och fläckar), upptäckts efter att jag använt eller tvättat plaggen, några gånger har jag tänkt att skitsamma. Jag kan ju laga ändå. Jag fattar ju att slitna hälar på insidan av sneakers och sömmar som släppt kan vara normalslitage. Plaggen är värda att anväda ändå.

Tre gånger har jag dock ändå känt att nä, det här duger inte. Första gången var när en jerseyklänning i min första beställning hade 17 småhål på framstycket. En gång var när ett par leggings var så tunna att man såg rakt igenom i rumpan. Och så nu senast då, i onsdags, när min nyleverade beställning innehöll en tröja både med hål och fläckar.


Tröjan ifråga kommer från det glada 90-talet skulle jag tro och är av det där tantmärket jag egentligen känner lite missnöje med. Men den var döfin och passar in i min samling av slutet på 80-, början på 90-talströjor jag lagt mig till med. Den kostade lite eftersom den är av det där tantmärket och jag kände att nä, lite får de ändå dra av på priset.

Och här kommer det fina: tre gånger har jag reklamerat på Sellpy och tre gånger har jag fått pengarna tillbaka och behålla plagget. Hur fint är inte det? Och smidigt är det också! Det är bara att klicka in på ordern, klicka på knappen Returnera / reklamera som finns under plagget, beskriva felet och lägga in bilder. Det görs på ett par minuter och svaret kommer i regel inom ett dygn. Och man kan även returnera om plaggen inte passar.


I mailet med reklamationsbeslutet man får har det alla tre gånger jag fått det stått att man får behålla plagget då de inte vill belasta miljön med ytterligare returer. Och så får man återvinna eller göra vad man vill med det. Alla tre gångerna har kläderna fått leva vidare för mig. Klänningen togs på vår senaste klädbytardag här hemma hos mig (med 17 lagningar), leggingsen tänker jag använa tills det är hål rakt igenom och tröjan har lagats och jag ska göra vad jag kan för att få bort fläckarna.


Här hänger den nu på tork men jag tror nog den behöver en omgång i tvättmaskinen med fläckvatten också. Jag tror dock att fläckarna har bleknat något. Men får jag inte bort dem broderar jag maskstygn eller något annat trevligt över dem. Tröjan är fortfarande värdefull för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...