måndag 6 januari 2020

Den stora garderobsrensningen

Januari är en nystart för många. Vid årsskiftet lovar man sig själv att börja träna, äta nyttigare, shoppa mindre osv osv. Och januari innebär för många att rensa garderoben. I alla fall om man är intresserad av mode och kläder. Nyårslöften och utmaningar om kläder verkar hett just i år. I olika grupper på facebook har jag sett många skriva om hur de ska förändra stil och konsumtionsvanor till det bättre, till något de trivs med. Då börjar det som oftast med en garderobsrensning. Jo visst, årsskiftet är ju in med det nya och ut med det gamla. Det är väl ganska naturligt.

Nej, detta kommer inte bli en guide till hur man ska rensa sin garderob. Jag kommer inte komma med mina fem, sju eller tio bästa tips på hur man rensar bäst helt enkelt för att jag är rätt kass på att rensa garderoben själv. Varenda gång jag själv läst hur man ska rensa garderoben i olika kanaler såsom mikrokurser från Myrorna, böcker om slow fashion eller annat uppmanas man att vara väldigt brutal. Allt ska ut ur garderoben och allt ska provas ordentligt innan det eventuellt hängs in igen. Och om man inte har använt kläderna det senaste halvåret eller året kanske, lite olika vad som rekommenderas, ska det ut. Lite överdrivet tycker jag. Jag gör aldrig så. Varför skulle jag behöva prova klänningen jag hade på mig förra veckan som jag senast då kände mig stunning i? Och jag erkänner, jag har kläder i min garderob som inte använts på evigheter och det är inte omöjligt att de får hänga kvar oanvända (fast inte helt oanvända då så klart) ett par år till. Fast jag försöker bli bättre.


Missförstå mig inte nu, det är säkert skitbra att göra så som jag beskriver ovan. Det är bara inte min grej. Jag personligen gillar att ha mycket i min garderob, jag gillar att låta plaggen hänga kvar och marineras ett tag och finnas möjliga för användning. Använder jag inte dem av olika anledningar rensas de ut tids nog. Eftersom jag har klädbytardagar regelbundet är det oundvikligt till slut. Jag menar, jag måste ju ha någonting med mig. Och eftersom jag handlar (nästan numera) helt uteslutande på second hand är det faktiskt inte så skadligt om jag har lite mycket kläder som inte används så mycket i min garderob. Kläderna finns ju redan. Och jag har faktiskt alltid en påse med klädbytardagskläder stående som fylls på löpande, innan jag gör ett mer rejält rensningsrejs precis innan bytardagen.

Vad väntar mina kläder som rensats ut nu på då? Vi som brukar byta har ingen ny klädbytardag planerad i nuläget (men det är verkligen dags) men däremot tänkte jag besöka en offentlig klädbytardag arrangerad av Röda Korsets ungdomsförbund i Göteborg. Den är planerad till lördag 18 januari kl 12 på Frilagret. Som jag skrev härom dagen så behöver ju även vi tjockisar gå dit om det någonsin ska finnas kläder för oss att hitta på sådana arrangemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...