lördag 25 januari 2020

Ecofashionistautmaningen - vi snackar brosch igen

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om att broschen borde göra återkomst. Jag tänkte väl att den inte är the it-thing men att den borde vara det. Inte anade jag då att jag hade rätt, broschen är en stor trend till våren! Jag är egentligen inte intresserad av trender utan tycker att det rimliga är att man har på sig det man själv gillar, men välkomnar ändå den här trenden. Jag tycker broschen är värd det!


Jag blev rätt nöjd när jag såg på Go Kväll, tror jag att det var, att broschen spås vara trendaccessoaren i vår och tänkte att ni läste det hos mig först. Men jag är ju så klart inte först på bollen. Erika Kvarnlöf, som jag även hänvisar till i mitt broschinlägg från December, har rockat brosch i flera år. Bra där! Och som ett led i detta har Ecofashionista startat ecofashionistautmaningen som uppmuntrar till att använda brosch, gärna på olika sätt och även att raida anhörigas smyckesskrin på fina broscher. Jag raidade min egen påse till klädbytardag och drog fram denna, rätt anspråkslösa brosch som syftar till mitt förnamn. Jag tror jag har fått den av mamma någon gång. Jag testade min idé att använda brosch till stickad, slamsig sjal, som jag så klart stickat själv, och den gjorde jobbet! Den får stanna hos mig helt enkelt.


Inte nog med det, igår rotade jag fram en brosch till. Jag trodde att jag bara hade en, den tovade från min estniska kompis Kristiin, men där hade jag alltså fel. Denna blaffa tog jag på en klädbytardag en gång med planen att göra något annat med den. Den har legat orörd och nu fick den då leva vidare som brosch. Jag testade brosch och kimono vilket funkade fint. Är dock osäker på om kimono är min grej. Tycker mest den glider runt på min kuperade kropp. Den är för övrigt köpt på second hand, som sig bör.


Jag tycker du ska hoppa på utmaningen du med genom att rocka brosch och hashtagga #ecofashionistautmaningen på insta. Brosch är ju rätt kul! Och ok då, googlar man lite verkar det som att det är främst blombroscher det handlar om. Petitesser tänker jag! Men för säkerhets skull letade jag upp ytterligare en brosch (jag har alltså fyra broscher) som jag både virkat och monterat själv. Och växtfärgat. Men blaffa på bröstet är nog ändå inte min grej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...