lördag 13 april 2019

Lyckat recept på klädbytardag

För en vecka sedan var jag på den internationella klädbytardagen på Världskulturmuseet här i Göteborg. Byter kläder är något jag gärna gör! Första gången jag var med och arrangerade en klädbytardag med vänner var för 13 år sedan. I perioder har jag och en annan vängrupp bytt kläder med varandra så ofta som var 16:e vecka. Numera sker det mer sporadiskt. Men vi gör det fortfarande mer eller mindre regelbundet. Och det är ju verkligen lysande!

Hur återhållsam man än är och även om man inte shoppar särskilt mycket kläder så har man fasen alltid plagg som ligger och tar plats och aldrig eller sällan blir använda. De där plaggen skaver nästan alltid. Antingen känner man att det var sjukt onödigt att de inhandlades då de egentligen inte är ens egen stil och man visste ju egentligen att man inte skulle använda dem men man ville ändå shoppa. Eller liknande. Eller så känner man väldigt starkt för plagget, älskar det egentligen för man tycker det är så fint, men det sitter ju inte helt bra längre och man vill ju inte göra sig av med det för det är ju ändå så fint! Eller liknande. Och det är ju inte hållbart att ha kläder som inte används i sin garderob! Då ska du få ett tips från coachen: byt dem.


Det känns faktiskt väldigt bra när plaggen får ett nytt liv. Man vet att någon man tycker om (förhoppningsvis iallafall) kommer använda dem istället. Och så kan man själv byta till sig plagg som passar bättre och som kommer bli mer använda. Bilden ovan är från klädbytardagen på jobbet som jag och några kollegor arrangerade i torsdags. Det var första gången jag gjorde ett klädbyte på ett jobb men det blev succé kan jag säga! Det var inte jättemånga som deltog men alla var nöjda och fina fynd gjordes. Jag hittade en kjol, en tygpåse, ett glas och en tesil. Vi hade lite prylar i bytet också. Vi kommer garanterat ha fler klädbytardagar på jobbet.


Idag var det klädbytardag med mitt vanliga klädbytardagsgäng. Och här kommer lite tips från coachen, för jag kan faktiskt kalla mig själv för klädbytarexpert efter över 13 års bytande:

1. Rensa din garderob. Var brutal. Du kommer kunna rensa igen nästa gång.
2. Bjud hem några kompisar. Skit i kroppsomfång och klädstil. Det är inte relevant i det här sammanhanget. Köp lite fika. Fixa knytkalas.
4. Byt kläder. Alla får ta det de vill ha (var schyssta och bråka inte) och bry er inte om hur mycket kläder folk haft med sig och går hem med. Det jämnar ut sig.
5. Fika och titta på era fynd. Berätta gärna lite anekdoter om dem. I vårt gäng berättar vi gärna om vilka kläder vi har hånglat i.
6. Skänk resterna till välgörenhet.

Det här är ett säkert recept på en lyckad klädbytardag. Idag kom jag hem med ett par byxor, lite knappar och några tamponger. Vi byter det mesta. Och under åren har jag verkligen hittat fynd! Min favorit just nu är ändå den leopardmönstrade kjolen från Dorothy Perkins som syns på bilden här.

En bra sak med klädbytardagar är att man kan provköra kläder med. Är man lite osäker på om man kommer trivas i ett plagg kan man ta med och testa och i värsta fall sedan ta med tillbaka nästa gång. Returer som inte är dåliga för miljön alltså.

Mina slutord är: byt kläder med varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...