onsdag 22 januari 2020

Loppistips #11 - Reningsborg Angered


Den här loppisen må se oansenlig ut men det är den inte kan jag säga. En av mina absoluta favoriter är Reningsborg i Angered. För det första är butiken enormt stor och för det andra är den enormt bra! Man kan på riktigt hitta i stort sett vad som helst där. De har en stor möbelavdelning, massa prylar, alla köksgrejer man kan önska och en riktigt bra klädavdelning. Textilavdelningen är dessutom super. Det enda man, jag, saknar är en ordentlig bokavdelning. En liten bokhylla i ett hörn är lite fattigt tycker jag...


Reningsborg drivs av en ideell hjälporganisation och kristen förening som inte bara har second handbutiker utan även sysslar med arbetsträning, har en verksamhet med däck och tvätt, driver någon form av utbildning för gymnasiestudier, har trygghetsvärdar på skolor, sysslar med konferens och catering samt driver vandrarhem och studentboende. De är dessutom samarbetspartner med Göteborg Hockey Club. Väldigt omfattande verksamhet kan man säga. De har tre second handbutiker i Göteborgsområdet och förutom den i Angered finns det en i Frölunda som öppnar igen 8 februari efter en brand i somras och en i Partille. Den i Angered ligger på Angeredsvinkeln 9 och har öppet onsdagar 13-16 och lördagar 10-14.


Så till klädavdelningen. Det finns verkligen enorma mängder och jag skulle säga det finns något för alla. Damavdelningen består både av nyare kläder och en hel del vintage. Min kollega har vittnat om att de ibland får in ett hela garderober från välklädda damer med bra stil och då blir man (hon) stressad av hovrar runt i lokalen och letar. Om man gillar vintage dvs. De får in mycket dödsbon vilket märks. Det kan erkännas att de i regel har så mycket kläder att det kan bli lite trångt på klädställningarna och mängden gör att man får leta och rota så gillar man inte det kanske inte det här är drömbutiken direkt.


Men för mig är det det! Förra året, när jag var lite second handhoarder på kläder köpte jag en hel del här. Klänningar, tröjor och kjolar främst. Jag konstaterar att jag köpte 12 plagg där på tre besök. Så vill/behöver man uppdatera sin garderob cirkulärt och hålla sig till en butik rekommenderar jag den här. Priserna är bra också. Jag tror att mitt bästa fynd här är en rätt ordinär klänning från H&M (som ligger i tvätten nu så ni slipper bild på den) som jag har använt massor. Det är en sån klänning som jag både kan känna mig snygg och casual i, året om. Drömklänningen helt enkelt. 55 kr kostade den. Som hittat. Har du varit där och gjort några riktigt bra fynd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...