tisdag 16 februari 2021

Serietips: Kvalitet

 

Jag tycker det är rätt torrlagt med tv-program på temat hållbart mode just nu. Det finns inte nog helt enkelt. Här kommer i alla fall ett tips på en bra serie från UR som kom 2014. Och den håller fortfarade. Kvalitet är en serie av och med Camilla Thulin som fortfarande ligger på UR play. Den finns i åtta avsnitt och varje avsnitt är 28 minuter långt. Så hä står det om serien på UR play: Svenskarnas textilkonsumtion ökar. Men vad är det vi köper? Programledaren Camilla Thulin tar oss med på en resa där vi följer kläderna från ursprung till färdiga plagg. Vi tittar på material, hantverk och klädstilar och lär oss mer om farliga kemikalier som finns i flera av de plagg vi köper. Låter lovande va? 

Jag gillar särskilt syjuntan med historienördiga män i första avsnittet, när Camilla letar kläder second hand till svenska mästarna i roller derby och reportaget som visar bomullens framställning i sista avsnittet. Det klippet har jag visat för mina elever många gånger. Och serien är verkligen toppen! Camilla Thulin är kunnig och bra, reportagen är intressanta och man lär sig massor! Efter att ha sett ett avsnitt gick jag t.ex. hem och testade om partnerns ärvda kavajer är välsydda eller ej. Det var de inte. Men de duger ändå. Och det var också i detta programmet jag lärde mig vad ftalater är. Och så har hon en söt hund också. Ett program av god kvalitet om god kvalitet helt enkelt. Se det om du inte redan har gjort det! Den finns här på UR play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...