torsdag 18 februari 2021

Att gå på loppis i en pandemi

Bör man göra det? Så klart inte, om man inte har något väldigt skriande behov. Gör man (jag) det ändå? Jo det händer. Jag har inte svårt att låta bli skidsemestern just nu eftersom jag aldrig varit på någon och inte direkt längtar efter en heller. Krogen och restaurangen kan jag ha hemma och några utlandsresor med flyg blir det inte heller. Det är liksom inte min grej. Och utbudet av konserter, teater osv är minst sagt skralt. Dvs inte existerande. Köpcentrum, nej tack! Jag tycker jag sköter mig. Jag jobbar på plats, för det måste jag ju, men jag går till och från jobbet och har inte åkt kollektivt sedan förra året vid den här tiden. Däremot ska jag erkänna att jag har svårt att hålla mig borta från loppisen... Fast det blir ju mindre nu än i vanliga fall i alla fall. Just nu har jag sportlov och då har jag passat på. Det bästa är så klart att stanna hemma men ska man ändå gå på loppis i pandemin finns det ju bättre val att göra. 

Nummer ett är ju givetvis att stanna hemma om du inte känner dig hundra. Det säger sig självt tänker jag. Sedan kan du ju låta bli att gå på lördagsloppisar precis när de öppnar. Det tenderar att vara mer folk där då. Det kan man ju undvika genom att gå lite senare på dagen eller helt enkelt en annan dag när det är lite mindre prime time för loppisrundor. Lördag förmiddag är loppisfolkets flitigaste stund. Torsdag kväll är det inte har jag märkt. Kolla öppettiderna innan du ger dig ut under prime time helt enkelt. Pandemilagen säger ju dessutom att det skall finnas angivet hur många som får vistas i butiken samtidigt och det ska man hålla. Detta gör att det blir mer köbildning in i butiken men det får man bara ta. Alla loppisar jag har varit på har varit väldigt noga med detta och i kön hålls det ju i regel avstånd. Jag menar, vi är ju ändå introverta svenskar!


Ett annat bättre val kan vara att inte gå på den trångaste varianten utan istället välja en med lite mer rymd i. Pandemilagen bestämmer bara hur många pers per kvadratmeter, inte hur loppisarna ska möblera och hur mycket grejer de ska smälla in. Det kan finnas lite lite yta att hålla avstånd på och det finns riktiga trångloppisar med smala gångar. De kanske inte är det bästa valet just nu. Särskilt inte en lördag kl 10 som sagt.

En annan grej med pandemin som jag anpassar mig efter är det faktum att man ska utsätta sig för så lite som möjligt samt att det begränsade antalet besökare gör att andra också vill in. Det är liksom inte läge att dra benen efter sig och gå runt och strosa i ett par timmar. Det är inget jag ägnar mig åt ändå utan jag är mer en sån som rushar igenom och tittar på varje avdelning en gång. Och hörrni, om mot förmodan cafét på loppisen skulle vara öppen är det inte läge att sitta och läsa tidningen där! Detta säger jag pga förkommen anledning.


Jag tycker i regel att det sköts bra utifrån bästa förmåga på loppisarna nu mitt i pandemin. Flera har fått fiffiga besöksräkningssystem som gör att man inte ska kunna snika sig in ändå och personalen slipper vara som hökar och ha massa siffror i huvudet. Och jag upplever det som att de flesta besökarna sig och anpassar sig. Jag menar, vem vill egentligen trängas och knuffas på en loppis, med eller utan pandemi? Vi bör stanna hemma men faktum är att vill vi att loppisarna, eller för den delen favoritbutikerna eller favoritrestaurangerna, ska kunna finnas kvar behöver vi stötta dem på något sätt.Vissa har utökat sin verksamhet till försäljning även online men många har det inte. Jag är inte riskgrupp, jag har haft covid och jag är frisk. Ett litet loppisbesök med mycket avstånd skadar väl inte tänker jag... Och när vädret tillåter ser jag även fram emot alla utomhusloppisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...