lördag 29 augusti 2020

Aldrig samma kläder två dagar i rad

Det ska erkännas, jag är en tönt. Någon gång i ca 12-årsåldern eller så kom jag på att det var pinsamt att ha samma kläder två dagar i rad. Det är ju så klart inte sant. Folk kan ha samma kläder hela veckan om de vill, jag bryr mig inte och dömer ingen. Men jag har liksom fortsatt på det spåret. Och har man, som jag har, rätt mycket kläder, så är det ju rätt bra att byta varje dag för att få spinn på dem. Och jag tänker att det är lite grand som med skor, plaggen behöver kanske vila och svettas ur lite tills nästa användning. Och så tycker jag ju att det är så kul med kläder att jag vill ha "nytt" varje dag och hitta nya kombinationer, även om jag är urusel på att kombinera. Så härmed tänkte jag presentera hur min vecka har sett ut. För veckan är ju bara fem dagar. På helgen kan det bli sunk och samma för hela slanten. Men det är en annan sak.

I måndags blev det denna pärla av pärlor. Denna klänning har min mycket begåvade kompis Anna sytt i tyg från Skroten och jag köpte den av henne på tjockisloppisen i vintras för 20 kr. Sjukt va? Bältet är från Stadsmissionen second hand vid Stigbergstorget och kostade 30 kr. Skorna är från Freeport och således nyköpta, men jag har haft dem i typ fem år. Och de är lika fina fortfarande.

Tisdag då. Nyköpt karmaklänning från Monki. Den största lärdomen jag gjort. Kläder ska inte köpas nya. Defekterna hopar sig. Men jag gillar den ändå. Printet och modellen är helt upp vmin alley. Skorna är mina favoriter som behöver rustas upp av skicklig skomakare. Jag letar fortfarande efter den där som ill rädda skor. Vet du någon? De har redan lagats men behöver mer kärlek. Jag köpte dem för 25 kr på megaloppisen i Majorna förra året. Och så har jag leggings från Indiska. Mina vanliga som jag har på mig varje dag. Modellen alltså. Inte just det här exemplaret. Dock kan jag använda samma par flera dagar i rad. Det där är ju en accessoar. Underkläder, you name it.

I onsdags kände jag för flowy kaftan. Den här pärlan från Dots'n'bows fick visas upp för offentligheten. Jag trodde inte jag gillade den här modellen så mycket men det gjorde jag! Den är krympt medelst tvättmaskin eftersom jag är en kortis. Skorna är köpta på Tradera och under har jag faktiskt en kjol från Smyrna second hand. Jag gillart!

Men jag tyckte det var lite kallt i onsdags och nu är den jävla hösten på intågande så jag pälsade på mig lite mer i torsdags. Jag tog på mig en klänning jag köpt i en facebookgrupp för tjockisar för 30 kr och en tjockare tröja från Gudrun Sjödén. Tröjan köpte jag från Sellpy i våras men den var både fläckig och lite trasig så jag reklamerade den och fick 300 kr tillbaka. Den kostade 300 från början. Så. Himla. Bra. Det funkar alldeles utmärkt att reklamera från Sellpy och jag har skrivit ett helt inlägg om det här. Såna där leggings ni vet hade jag också och skorna jag fyndade i våras i facebookgruppen Circle of clothes. De är så jäkla fina och jag älskar dem! Men de skaver som fan. Får hårdanvända dem lite mer. 

Och så igår, fredag. Jag har liksom någon bild om att man måste äga jeans. Men det funkar ju inte på mig! Jeansen i fråga plockade jag på mig på klädbytardagen på Frilagret i vintras och de passar typ, men jag klär ju inte alls i det! Jag gjorde det en gång i tiden, när jag var "smal", men det här... De både åker ner så jag får dra i dem hela tiden och de klämmer på magen så jag får ont i den. Konstigt! Men de får stanna ändå. De får väl gå till vardags. Jag har dessutom kortat dem med mitt favorittrick, dvs satt i resår. Jag hade ett linne på mig som jag köpt på en annan tjockisloppis och koftan är från Lindra när de fanns en butik i Backa och den är ett av mina mest använda plagg. Den funkar fan till allt! Till och med jeans trots allt. Sneakersen är från Erikshjälpen Kortedala och är numera mina skitskor för hundpromenaderna. De är också väldigt använda. Och trasiga. Och byrackan är begagnad som vanligt. 

Så, det var det det. Idag har jag helt andra kläder på mig. Hur göt du då? Samma kläder flera dagar i rad eller icke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...