tisdag 18 augusti 2020

Dots'n'bows

Dagens småskaliga tips från mig är fantastiska Dots'n'bows. Det kan hända att jag har snöat in rejält på kaftaner och här snackar vi kaftaner med stort k! Gillar man färg och mönster är det hit man ska gå. Virtuellt då, för någon fysisk butik finns inte men väl en webbshop. Jag upptäckte Dots'n'bows genom att Jocelyn, som jag tipsade om tidigare i somras, rekommenderade deras kaftaner och jag blev rätt såld.

Jag beställde ganska omgående den här. Visst är den fräsig! Plaggen från Dots'n'bows sys på beställning så man får räkna med lite väntetid. Sex veckor ungefär är standard men det är det värt! De har kaftaner i fyra olika modeller och det här är den som rätt och slätt heter kimono/kaftan. Den är i helt underbar viscose och när jag har den här på mig förstår jag att viscose förr kallades för konstsilke. Den är verkligen superlen och mjuk!

Och den kan kombineras så här. Jag har ju insett att mönstermix är min grej och jag tycker nog ändå att jag lyckades rätt bra med den här kombinationen. Starka färger är ju bäst tillsammans. I övrigt på bilden har jag på mig en 10-kronorsklänning från tjockisloppis, ett bälte från Stadsmissionens second hand vid Stigbergstorget och skor från Sellpy. Jag gillart!

Lite om själva Dots'n'bows då. Det första man möts av på hemsidan när man klickar in där är ledordet: Färgglada plagg till alla kroppar och tillfällen. You had me at hello kan man säga. Företaget finns i Östersund och alla plagg sys i deras egen ateljé. Produktion i Sverige alltså! Bara en sån sak. Deras idé är att man ska välja kvalitet framför kvantitet och att vi konsumenter ska välja kläder som har högre standard. På hemsidan uppmanar de oss att handla färre och finare plagg med hållbar produktion och så lite miljöpåverkan som möjligt. När man dessutom köper svensk produktion kan man ju räkna med att det inte handlar om några slavförhållanden. 

Och jag blev så kär i min kimono/kaftan som blev som en liten sommarpresent till mig efter en rövig vår att jag passade på att köpa en till när det var lite utförsäljning i webbshopen. I juli släppte Dots'n'bows några kaftaner, som var antingen andrasortering eller på annat sätt blivit uppsydda och inte sålda, lite billigare så jag slog till på den här färgbomben till ett nedsatt pris. Annars kostar alla deras fyra kaftanmodeller 1100 kr. Det blir liksom inte att man hoardar på impuls då (eller?) och om man inte är knasig tar man bättre hand om sina plagg om de har kostat en lite större slant. Den här heter för övrigt kaftan med knytband och är fabulös. Dock tror jag att den första modellen jag köpte passar mig lite bättre. Så nu vet jag det i alla fall.


Och ok då, jag har hoardat lite, men den här fick jag faktiskt tag på begagnat i Fancy Fatshion på facebook. Denna heter kaftan med fall och just mitt exemplar har knappar. Modellen har inte det by default men man kan köpa till det för ett par hundralappar. Och det fina med de här kaftanerna är att i stort sett vilken kropp som helst kan passa i dem och de är inte direkt något alla springer runt i. De köper nämligen in en mängd tyg, syr på beställning, och när tyget sedan är slut är det slut. Det blir som en liten minikollektion kan man säga som sedan inte återkommer. Jag gillar unika plagg och nu är det bara en av deras kaftanmodeller jag saknar i min garderob. Men jag får nog hålla mig lite nu. Ingen överkonsumtion!

Nu har Dots'n'bows inte bara kaftaner utan även massa annat fint! De har superfina klänningar i olika modeller, jumpsuits, haremsbyxor, byxkjolar, tunikor och mycket mer. Dessutom gör de måttbeställda bralettes som ser helt amazing ut! En sådan kommer jag helt klart beställa i framtiden. Och det är inte bara Jocelyn och jag som gillar Dots'n'bows. Vill ni se lite feministisk power sporta dots'n'bows är det bara att gå in på Stina Wollters instagram. Och passa på att följa Dots'n'bows med. Om ni gillar färgbomber som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...