måndag 10 augusti 2020

#1: Glöm det där med storlekar!

Det första du ska göra när du går in i en second handbutiker för att hitta kläder som passar just dig är att skita fullkomligt i vad det står på lappen! Många är så himla bokstavsberoende och tänker: "Men jag brukar ju ha den här storleken". En gång för många många år sedan stod jag i ett provrum med en kompis som skulle prova ett par byxor i storlek 36. De passade inte så hon provade 38. De gick inte helt igen så jag sa: "Men då går jag och hämtar ett par 40". Hennes svar var: "NEJ! Jag ska INTE ha ett par 40!!!". Eh, vad är problemet? Det spelar väl ingen roll vad det står på lappen eller? Det viktigaste är väl att plagget passar?

Så här ser det ut i min garderob. Allt från onesize till xxl. Jag har ett bystmått på en bit över metern och magen och rumpan är i  samma liga men ändå kan man hitta kläder i storlek xs/s i min garderob. Flera stycken dessutom. Nu är det ju så här att hur ett plagg sitter på en är väldigt individuellt. Jag skulle vilja påstå att det inte finns två kroppar som är exakt likadana men plaggen är mer eller mindre lika och då är det ju fullt logiskt att plaggen sitter olika på oss. Och det är ju skitbra för vi gillar ju i regel olika!

Personligen gillar jag oversize framför slimmat. Skitbra för det finns ju väldigt mycket oversize på marknaden. Monki går t.ex. i bräschen för det. Fördelen är dessutom att jag kan köpa plagg i större storlekar än "vad som är tänkt" att jag ska ha och använda dem som jag vill. För hur ett plagg ska sitta, det bestämmer vi faktiskt helt själva. Som den här collagetröjan från en klädbytardag i vintras t.ex. Visst, jag brukar slå ett getöga på storlekslappen när jag hittar ett plagg som tilltalar mig men jag avskräcktes inte av att det stod xs/s på den. Den har dessutom rejält jättelånga ärmar vilket jag tänker att rätt få människor ändå har. Och jag gillar det! Ett rymligt plagg kan passa både den pinnsmala som den frodiga, men de sitter helt enkelt bara på olika sätt. Och lika snyggt båda två. Det handlar ju om hur man bär upp plagget. Och gillar du mer slimmat? Skitbra, för du kan du garanterat ta ett plagg i en mindre storlek och få som du vill. Stylingen kan göra susen!

Och när du står där i den där second handbutiken och rotar runt på ställningarna är det ju bra att ha ett ögonmått. Mitt är inte alltid det bästa för jag får ofta med mig både på tok för små och på tok för stora kläder in i provrummet. Men det är ju därför man provar! Och ögonmåttet tränar man upp. Och vad gör det om man provar ett plagg som inte passar? Så är det ju i vanliga butiker med. Det fina med second hand dessutom är att det finns kläder från så många olika epoker där modet har varit olika rymligt eller slimmat. Man lär sig det där till slut vad som brukar funka och inte. Det gäller att utsätta sig för det och träna träna träna!

Tänk utanför boxen! Hittar du ett plagg i ett print eller material som du gillar men misstänker inte kommer passa, kan du använda det på ett annat sätt? Jag har ett par klänningar jag använder som kjol t.ex. Det funkar finfint! Det är dags att släppa alla regler och bestämmelser på hur kläder och mode ska vara och göra det man själv vill och gillar! Och för att hitta det är mitt råd: testa testa testa! Lämna den lilla tjockisrutan i butiken och kolla runt överallt och hitta och prova det du verkligen gillar. Det fina med second hand är allt det finns allt möjligt där, både vad gäller stil, ålder och kvalitet. Och det är ju mer än vad man kan säga om en "vanlig" butik. Det finns något för alla helt enkelt.

Kommentera gärna och berätta om när du struntade i storlekslappens riktlinjer och drog på dig något i "fel" storlek". Mode och kläder idag är väldigt dynamiskt och följer inte alls på samma sätt de strikta reglerna som gällde förr. Det är något vi definitivt kan dra nytta av! Och när man väl kommer igång är det skitkul att testa, styla, kombinera och greja! Det tycker i alla fall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...