tisdag 7 april 2020

Stapelvaran

Apropå leggingsen jag hade på mig igår under skogspromenaden: ja de var nyköpta. Fast inte nyligen köpta. Jag har haft dem i några år. Leggings mitt mest använda plagg då kjol och klänning är det jag oftast bär, och nylonstrumpor är ju läskigt. Jag har en favorit och de kommer från Indiska.


Första paret av denna modell jag hade kom jag faktiskt över på en klädbytardag för kanske 7-8 år sedan. Jag köper dem nu rehelbundet och använder dem tills de är så utslitna så det går hål i dem och det tar ett tag. De är i viscose och slits inte lika snabbt som sådana i bomull som jag bokstavligen kan slita ut på två användningar. Dessa kan jag använda dagligen i flera månader utan att det går hål på dem.

Jag räknade lite på det här på bloggen och hittade inte mindre än 42 bilder där favoritleggingsmodellen syns det senaste året. Jag har dem året runt och de funkar till allt. Förra året var jag lite ambitiös och lyckades även hitta några par på Sellpy. Second hand i första hand gäller ju. Jag använder oftast svarta men det är najs att ha några olika fäger att välja bland och matcha. I år har jag inte haft samma tur och har inte lyckats säkra införseln av leggingsen till min byrålåda second hand så jag fick köpa nya eftersom de enda svarta jag hade var helt utslitna. Så jag gjorde något jag aldrig gjort förr och beställde faktiskt på nätet eftersom man väl ska undvika att åka in till stan just nu. Så, jag har handlat nytt igen, jag erkänner. Men, de mest hållbara kläderna är ju de man använder tills de faller i bitar och det gör jag. Det får förlåta att de inte är GOTS-märkta t.ex. Jag får återkomma sedan när projekt laga/återbruka trasiga leggings är klart! För inte slängs de när de är färdiga så att säga. Big no no.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...