onsdag 2 oktober 2019

Visa lagningarna!

Vem har sagt att lagningar inte får synas egentligen? Vad är det för fix idé om att våra kläder ska se ut som om de är nya? Jag, som är gammal wannabe-punkare (jag vågade aldrig ta steget fullt ut kan man säga, har kanske aldrig riktigt anammat det där men jag inbillar mig att många människor aldrig skulle ta på sig ett plagg som uppenbart är lagat. Om det inte handlar om ett par nya jeans då, som jag har skrivit om här tidigare.


Trams, menar jag. Jag gillar när kläderna ser använda ut och har lite patina. Då stör det inte heller mig om människor runt omkring mig ser att jag har ett trasigt, och lagat plagg. Som här t.ex., en kofta i ullblandning från Indiska jag haft i flera år som någon liten rackare har tuggat på. Eller några kanske, eftersom de där otäcka krypen gärna kommer i flock. Jag hade ett lagom stort hål på ryggen som jag gärna ville täppa till varpå jag nu använde boken Lappat & Lagat av Kerstin Neumüller som jag tidigare bloggat om här. Den här sortens lagning kallas för langettstopp och innebär att man syr langettstygn runt runt i hålet för att fylla det helt. Jag valde ett lite tjockare lila garn för att det skulle synas extra mycket. Nu har jag en bra och varm kofta på jobbet.


Och apropå jobbkofta har jag en till kofta i ullblandning, som även den är från Indiska, som de där husdjuren tuggat på. Eller om den har vittrat sönder på något sätt, jag är lite osäker. Här är det också langettstygn som gäller men jag har bara kantat hålen och låtit dem vara kvar i övrigt, för att framhäva dem lite. Vem har sagt att hål i kläder behöver vara något negativt? Den här använder jag också mest på jobbet. Jag tänker att det är ju bra att vara en lagningsförebild för ungdomarna.


När jag lagar min sambos slitna byxor brukar jag nog främst ta sytråd som är nära i färg men det är ju svårt att lyckas helt. Resultatet är att lagningen syns ändå, vare sig han vill eller inte. Jag tycker även att lite maskerade lagningar är tjusiga, för de syns ju ändå på nära håll.

Det viktigaste är ju att lagningarna blir gjorda, vare sig de är synliga eller ej, men varför inte stoltsera lite med sina sömnadskunskaper och sin miljömedvetenhet genom att låta lagningarna synas? Jag tänker att jag kommer laga mer synligt i framtiden. Hur gör du när du lagar? Lagar du ens? Om inte bör du göra det! Jag har skrivit lite om värdet med att laga sina kläder tidigare i det här inlägget och vill du ha inspiration rekommenderar jag att du kikar på hashtaggarna #visiblemending och #lagningsaktivisterna på instagram. Sedan är det bara att sätta igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...