tisdag 29 oktober 2019

Göteborgs garderob och Philip Warkanders kostym


Det finns en väldigt trevlig utställning just nu på Göteborgs Stadsmuseum. Den heter Göteborgs garderob och så här beskrivs den på hemsidan:

I vår nya modeutställning gläntar vi på dörren till en annan tid. Här möter vi allt ifrån ateljésydda drömklänningar i siden till en liten lappad barnjacka, som slutat sina dagar som isolering i ett torp. Vad kan ett enskilt plagg berätta? Vad kan modet avslöja om sin tid? Och hur kan museets modesamling påverka oss idag?

Låter rätt lovande va? Jag kan avslöja att den är superfin! Utställningen fokuserar på tiden 1880-1930 och visar kläder från tiden då klädfabriker och modeindustrin börjar ta få form i staden. I utställningen kan man se hattar skor, klänningar, en yllebaddräkt, underkläder etc etc. Min favorit var den lilla barnjackan som nämns i texten ovan.


Och det är sånt här jag går igång på! När kläder har använts, älskats, sytts om och lagats i år innan de till slut får ett annat syfte. Här hade plagget både ett värde och ett andrahandsvärde, även om det bara slutade som tätning. Uttjänta kläder idag slutar väl i bästa fall som fjärrvärme. Jag hann dock tyvärr inte nörda in mig ordentligt på utställningen då alldeles för lite tid fanns. Jag har dock chansen att återkomma eftersom den står kvar till och med 22 augusti 2021. Det finns gott om tid alltså. Det kostar 40 kr att gå på Stadsmuseet och då får man en biljett som gäller året ut på förutom Stadsmuseet även på Röhsska museet, Konstmuseet och Naturhistoriska museet. En bra deal helt enkelt!


I samband med utställningen arrangerar Göteborgs Stadsmuseum ett gäng intressanta föreläsningar. Tisdagsklubben, sker givetvis på tisdagar, kl 15.00. Då jobbar dock jag så jag har missat massa intressant denna höst. Idag fick jag dock lov från min chef att förkovra mig och turligt nog var det Philip Warkander, Sveriges första doktor i modevetenskap, föreläste om kostymens historia och om kostymen och makt, manlighet och mode. Ett väldigt intressant föredrag och jag kände direkt att jag vill läsa på mig om modehistoria. Jag gillade dessutom herr Warkander stenhårt. Han berättade bl.a. att han blev väldigt fattig när han köpte en Guccikostym för 16 000 kr till sin disputation 2013. Detta eftersom han bara hade 16 200 kr totalt på kontot. En lite rolig anekdot så där. Han hade för övrigt just den kavajen på sig på föredraget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...