måndag 28 oktober 2019

Prova innan du köper!

Härom dagen skrev jag ett inlägg om huruvida kläder som är oanvända och har lapparna kvar på second hand verkligen är second hand. Jag hade egentligen inget smart svar där men jag konstaterade att felköp kan ske, men att det i det stora hela ändå handlar om att vi överkonsumerar något grovt. Och här kommer mitt, vilket egentligen borde vara, självklara råd: prova innan du köper!

Näthandel är vida utbrett och alla har inte ett lika stort utbud som jag har en kort kollektivtrafiksresa bort. Jag fattar att det är svårt att pricka rätt varje gång när man handlar på nätet, eller postorder som man sade förr, och att en hel del felköp kan ske. Att skicka tillbaka är inte heller helt oproblematiskt eftersom returer ofta hamnar utomlands för ompacketering, vilket jag skrivit om tidigare. Min lösning på detta problem är återigen att sluta överkonsumera. Tänk till först och köp bara det du verkligen verkligen vill ha eller behöver så minskar nog risken för felköp och returer.


Handlar man i butik ska man alltid prova. Alltid. Jag lever dock inte som jag lär. Jag kom fram till, att fysiskt i butik/upphämtning (second hand så klart) har jag köpt fem plagg i år (jag räknar inte de tre paren strumpor jag köpt) utan att prova. Tre kjolar, en klänning och två par byxor. Den gemensamma nämnaren för alla dessa fem plagg är: elasticitet. Jag har lyckats rätt bra ändå får jag säga. Om jag ska vara så lat så jag inte provar först får det ju vara något som är ett säkert kort med resår och jearseytyg, helst rätt oversize. Kjolen på bilden ovan skulle nog rymma en till av mig faktiskt. Och då är den i storlek M! Från H&M dessutom, så det är ingen plus size direkt. Men jag kan mina snitt och material skulle jag vilja hävda. Jag vet vad som oftast funkar för mig.

Dock rättfärdigar jag inte mitt beteende. Ofta blir det så att jag ser ett billigt plagg, lite basic, inget speciellt, som jag tänker att "det funkar nog". Tidigare när jag köpt mest nytt har jag tänkt: "det är ju så billigt, passar det inte så hamnar det på klädbytardag". Och så ska man INTE resonera! Då bidrar man till överkonsumtionen ändå. Och att världen går under pga klädindustrin. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag har åtminstone köpt de där plaggen jag inte provat på second hand så inget nytt plagg har producerats för min skull i alla fall. Man kan se det som att jag lånar plagget från ett stort klädbibliotek, och sedan lämnar tillbaka det om det inte passar. På så sätt kan jag ha kvar mitt störda konsumtionsbeteende. Men jag ska jobba med det. Lovar.


Och ibland går det bättre och ibland sämre när jag gamblar. För ett par månader sedan slängde jag i bara farten ner en klänning från Gudrun Sjödén i kundkorgen på BjörkåFrihet. Jag var osäker på storleken och på färgen dessutom eftersom den är blå. Men när jag kom hem visade det sig att den var super! Dessutom bidrar den till kroppspositivism eftersom den sitter tightare över magen än vad jag brukar ha men jag tycker den är awesome! Att den bara kostade 40 kr skadade ju inte. Och när vi ändå snackar blått kan ni ovan se ett mindre bra impulsköp som inte provades. Kjolen införskaffades på tjockisloppis i början av sommaren och när jag kom hem insåg jag att den var lite väl kort för mig. Då spelade det ingen roll om det var snyggt tyg och den bara kostade 20 kr om jag inte kan använda den. Jag vägrar faktiskt visa stjärten.

Jag har även gjort ett och annat mindre bra köp via nätet i år. Konstiga snitt och passformer har införskaffats samt några plagg som faktiskt inte passade mig. Jag har dock en plan för allt det där så det inte har inköpts i onödan. Plagg som inte passar mig ska få nya ägare då jag redan har en och annan plan. Konstiga snitt och passformer ska sys om och kassa kläder som visat sig vara trasiga (all Sellpy tyvärr) har antingen redan lagats eller så ska tyget användas till annat. Kjolen ovan ska faktiskt sys om så den passar mig. Tur att man är sykunnig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...