fredag 25 oktober 2019

Kläder med lappar kvar

Inte alltför sällan hittar man kläder med lappar kvar på second hand. Fräscht, kanske man tänker då. Ofräscht tänker jag. Diskussionen huruvida de där plaggen som är helt nya man hittar på second hand verkligen är second hand uppstår då och då. T.ex. skrev Ekomorsan Angelica Zetterström ett inlägg om det förra månaden. Hon frågade sig om hon verkligen kan klappa sig själv på axeln när hon köper nya kläder på second hand. Ja och nej skulle jag vilja svara på det.


Här är tre plagg jag köpt med lapparna kvar på second hand detta året. Totalt kostade de 225 kr. Om jag inte räknar fel har jag köpt inte mindre än nio plagg, varav tre par skor, med lapparna kvar i år. Samt tre par strumpor. Ännu fler plagg har jag köpt där jag misstänker starkt att lapparna enbart är bortklippta och plaggen sedan inte använda. Och då är jag tjock, och har lite svårare att hitta grejer på second hand jämförelsevis med en storlek 38. Ändå finns det massor av nya plagg! Lite knasigt ändå. Varför skänker man egentligen bort kläder som är helt nya och oanvända utan att ens har gjort sig besväret att klippa bort lapparna?

Självklart sker det felköp. Felköp som man sedan kanske inte kan eller orkar leverera tillbaka. Kanske har man fått presenter som inte passar eller uppskattas. Då är det givetvis helt ok att skänka eller sälja dem vidare utan att ha använt dem kan jag tycka. I våras när jag tog in två säckar kläder från containern utanför huset hittade jag massor med nya plagg med lapparna kvar. Där var det alltså en och samma människa som gjorde sig av med de nya kläderna, alltså slängde dem. Så många felköp gör man faktiskt inte. Eller bör inte göra i alla fall. Så allvarligt, det är skärpning som gäller! Allt det är så här beror bara på en enda sak. Överkonsumtion! Sluta köpa massa kläder du egentligen varken behöver eller gillar bara för att det är billigt! Är det billigt är det dessutom nästan alltid fast fashion som sällan håller särskilt länge för användning.


Jag tycker uppenbarligen att det är ok att köpa nya kläder med lapparna kvar på second hand eftersom jag gjort det flera gånger i år. Vandringsskorna ovan t.ex., nya i kartong från Sellpy, som även hamnade på bloggen i går. För att läsa mer om vad jag tycker om Sellpy hänvisar jag till gårdagens inlägg. Men jag kan tycka att det räknas som second hand ändå. Rent krasst så finns ju plagget redan i omlopp och har bytt ägare en gång, vilket gör att jag inte direkt bidrar till att nya plagg produceras med allt vad det betyder för miljö och etik. Hade jag inte hittat jeansen ovan på Reningsborg Frölunda i våras hade jag inte köpt några jeans alls. Men indirekt bidrar jag ju ändå till konsumtionen av fast fashion. Men jag kan tycka att det inte är jag som behöver ändra mitt konsumtionsbeteende utan den som köper nyproducerat i massor utan att reflektera över om det kommer användas. Fast jag kan ju skärpa mig och inte handla så mycket kläder, även fast det är second hand. Jag har ju ändå rätt mycket...

Jag är kluven i detta, det är ju ändå second hand eftersom det byter ägare och är inköpt på en second handbutik. Men så mycket begagnat är det ändå inte. Och fräscht är det verkligen inte! Varken det faktum att det kryllar av oanvänt på second handbutikerna eller plaggen är fulla med kemikalier, nya och otvättade som de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...