måndag 20 maj 2019

Utan andrahandsvärde

Idag bloggar JohannaN om andrahandsvärde på kläder. I dagens inlägg på hennes blogg Slow fashion, skriver hon att det är inflödet av produkter som grundproblemet och att textilåtervinning inte löser problemet. Det som löser problemet är om vi minskar mängden (potentiellt) avfall från början. Därför är hennes uppmaning att vi aldrig ska köpa några kläder som inte har andrahandsvärde, vilket ju innebär att det så klart inte ska skapas saker som inte har ett andrahandsvärde. Det måste bli slut på sånt som blir förstörda av tvätt och orimligt lite användande och alltså inte kan säljas second hand, och sådant som inte är intressant nog på andrahandsmarknaden helt enkelt. Jag håller ju så klart med, men jag blir också väldigt frustrerad över vad som räknas ha just andrahandsvärde, eller rättare sagt - det som _inte_ anses ha det!

För några veckor sedan skickade jag ett par påsar till Sellpy. Nu har de börjat värdera mina grejer och lägga ut till försäljning och flera av mina plagg har blivit ratade. Detta är inte ett "skäll på Sellpy"-inlägg, jag vet ju att de bara säljer sådant som de värderar till minst 50 spänn, och jag kommer skriva mer om dem när mina grejer blivit sålda för att få helhetsupplevelsen. Men faktum är ändå att de anser att mina knappt använda t-shirts i kraftig bomull, mina helt oanvända skor och min rutiga skjorta inte anses vart värt nog att sälja. Och då är ju ändå världen galen. Jag får liksom inte in i mitt huvud att fullt fungerande, hela och fina, plagg inte anses vara värt något. Nu kommer dessa skänkas vidare ändå och förhoppningsvis säljas i en fysisk second hand-butik istället, vilket hade hänt ändå om jag inte valt att skicka dem till Sellpy. Jag orkar inte hålla på och greja med egen försäljning via tradera eller facebook eftersom skicka paket är det tråkigaste jag vet, så får jag in något via Sellpy är jag ändå glad.


Men det har liksom slagit mig det finns så mycket som inte "godkänns" på andrahandsmarknaden. I detta fall verkar det som att dessa fabrikat säljer dåligt på Sellpy. Men för att spinna vidare på det som Johanna skriver så ska vi ta vårt ansvar och inte köpa kläder utan andrahandsvärde, men jag blir faktiskt lite ledsen när ibland helt oanvända plagg inte anses ha något värde, just för att de inte är från ett tillräckligt fint märke eller inte av senaste modellen. Och där måste samhället helt enkelt skärpa sig! Personligen är jag varken märkesnörd eller trendig, så för mig är sådant sekundärt.

Det överflöd som råder just nu på second hand-marknaden hjälper ju knappast till. Bara Stockholms Stadsmission får in 30 ton textil i veckan och kan således knappast ta hand om allt, varken i sina butiker, i sin Remake-verksamhet, eller i sin biståndsverksamhet. Större organisationer säljer istället mängder, alltså _mängder_, med kläder utomlands för ett kilopris. Och helt ärligt, jag som gått med i Circular fashion challenge i år, och shoppar massa fint hela tiden efter flera års torka vad gäller "nya" kläder, jag lever ju på andras överflöd. Hade inte alla runtomkring mig konsumerat för mycket hade jag inte haft så mycket att köpa på andrahandsmarknaden.

Jag har dock uppmaningar att komma med i och med detta, förutom the obvious, sluta överkonsumera. Men något jag skulle vilja se mer av, vilket  även Johanna skriver i sitt inlägg, är fler butiker som säljer sina egna kläder begagnat i sina egna butiker. Gudrun Sjödén och Filippa K gör det, och idag fick jag även reda på att Nudie och Boomerang också gör det. Gör de det visar de att de ser ett värde i sina kläder och de tar även ansvar för plaggen på andrahandsmarknaden. Det allra bästa hade ju varit om man när man lämnar in inte fick rabattkuponger att handla för, så man inte uppmanar till mer konsumtion. Menmen.


Det andra är det jag på något sätt alltid återkommer till - laga dina kläder istället! Favoritplaggen blir inte mindre bra utan snarare mer unika och älskade av en lagning! Lagar man sina kläder tills de tar slut behöver man inte heller få dåligt samvete över brist på andrahandsvärde. Köp mindre och laga mer helt enkelt. Det får vara slutklämmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...