tisdag 14 maj 2019

Byt kläder med varandra!

Så har vi kommit till sista inlägget på min lilla lista med hållbara klädtips och det är ju då att man ska byta kläder med varandra. Det kan gå till lite hur man vill men jag tycker det är riktigt trevligt att anordna klädbytardagar med kompisar. Om du vill veta hur man fixar en bra klädbytardag ska du läsa det här inlägget. Av olika anledningar har man kläder i sin garderob som aldrig används. Det kan handla om kläder man köpt trots att man egentligen inte riktigt ville ha dem (ofta reaplagg och impulsköp), plagg man använt mycket men tröttnat på, plagg som är fina och bra men som man har rätt kassa minnen till eller som det ofta handlar om i mitt fall; man har bytt kroppsomfång och blivit för smal/tjock för kläderna. Att spara kläder för en eventuell viktökning/minskning är inte hållbart. Kläder bör användas. Då är mitt råd att byta bort kläderna så de kommer till användning.


Och det är faktiskt väldigt tillfredsställande att se det där plagget man har lite dålig i känsla i magen av pga valfri ovan nämnd anledning på någon annan som man tycker mycket om. Idag har jag haft palestinasjalen ovan på mig. Den har jag bytt till mig av min Christine och den har från början tillhört hennes sambo. Palestinasjalar har jag både bytt till mig och bort flera gånger. Med klädbytardagar kan man byta och testa olika stilar många gånger om, om man vill.

Nu är det tyvärr så att jag inte har så många av mina klädbytardagsfynd jag samlat på mig genom åren kvar i min garderob eftersom jag fluffat på mig. Då har de givetvis gått tillbaka till klädbytardagar igen. Men här är ett collage som visar precis hur kul man kan ha i kläder som ens kompisar rensat ut ur sina garderober.


Jag vill bara klargöra att pälsmössan inte är ett av mina fynd. Pälsmössan heter Jarl och tillhör någon annan. Men jag har varit på festival, arkeologisk utgrävning, bröllop, pubrundor och fester, jag har gullat med bäbisar, jobbat, dansat och pluggat i klädbytardagskläder. Det funkar liksom till allt. Upplevelsen blir inte sämre, snarare bättre när man gör det i kläder som har en historia, som betyder någonting. Kläder är till för att skapa minnen i, nte för att slänga bort efter ett par användningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...