onsdag 1 maj 2019

Skräp?

Jag bor i hyresrätt. Det är jag väldigt nöjd med. Vi har inget grovsoprum vilket vår gamla lägenhet hade. Vi hittade många fynd i det och försåg våra grannar både med det ena och det andra när vi skulle flytta. Ett cd-ställ t.ex. som jag ställde ned var borta efter bara nån halvtimme eller så. Där vi bor nu kommer det en container i slutet på varje månad där man kan slänga sina större sopor. Alla har ju inte bil och då är det svårt att göra sig av med sina större grejer. Så det är bra. Eller är det?


Så här ser det ut varje månad. Containern fylls upp snabbt med både obrukbara och brukbara grejer. Och där är problemet, och det gör mig faktiskt riktigt förbaskad måste jag erkänna. Folk slänger ju fullt brukbara grejer! I morse efter morgonpromenaden när vi höll på att installera oss i bilen (ja vi har bil, men det är en annan historia) kom ett par och gick förbi och slängde i ett fullt fungerande diskställ (som du kan se på bilden om du är skarpsynt). Men hallå! Vad var det för fel på det då? Vi har en second hand-affär på torget som garanterat hade kunnat sälja det. Det kan knappast vara längre att gå dit än att gå till containern. Och där har vi problemet i samhället. Vi slänger något så fort vi inte vill ha det längre. Vi tänker inte ens på att det har krävts enorma resurser för att tillverka det där diskstället.

Jag hade önskat att vi gjorde som i Tyskland. Eller gjorde i alla fall. Jag hoppas att det fortfarande existerar. När jag läste tyska på högstadiet fick vi läsa ett kapitel i tyskaboken om vad tyskar gör med sina möbler när de inte vill/kan ha kvar dem längre. Nån gång då och då, kanske en gång om året eller en gång i månaden kanske, ställer tyskarna ut sina möbler och gamla tv-apparater på gatan. Sedan får vem som helst gå och plocka det de vill ha. Behöver man en ny soffa scoutar man runt lite i kvarteren tills man hittar en man vill ha. Senare på kvällen kommer en lastbil och hämtar upp det som står kvar. Lysande enligt mig.

För några veckor sedan såg vi även ett återbrukshus i en annan stadsdel här i Göteborg. I det fick man ställa ner prylar man inte längre vill ha så kan någon annan gå dit och hämta upp glas, kläder, leksaker eller vad det kan vara, som de har bättre nytta av! Också lysande!

Jag gissar att paret köpt ett nytt diskställ i en annan modell och därför slängde det "gamla". Och jag undrar helt ärligt, behövde ni verkligen ett nytt diskställ? Jag tror knappast det. Det gör på riktigt ont i mig när folk slänger hela och fungerande prylar! Och vet ni, vi har faktiskt inte 3.9 jordklot som vi kan konsumera av. Jag önskar att overshoot day kommer senare än 5 april nästa år för oss i Sverige. Jag önskar att vi kunde sluta slänga sånt som inte är skräp.

P.S. Heja alla dumpsterdivers! Vi applåderar er som tog det fina och rejäla bordet som stack upp igår. Vi var sugna på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...