måndag 6 maj 2019

Boktips #3 - Wow - jag kan bidra


Så heter boken jag ska behandla idag. Jag har haft den som jobblektyr mellan varven när jag haft någon kort stund då och då att sitta ned. Jag erkänner, jag tycker faktiskt att boken har en lite töntig titel, även om just det är budskapet. Att man kan bidra. Och ett viktigt budskap så klart. Undertiteln är "ditt val att förbruka textil gör skillnad" och så är det ju så klart. Boken känns som att den riktar sig mot skolungdomar, vilket givetvis tilltalar mig eftersom jag är slöjdlärare.

I boken, som är en handbok, talas det om att den är en guide för att ta ett steg närmare en mer hållbar framtid. Det görs genom att författaren, Annika Dahlström, delar med sig av sina egna tips såsom att konsumera medvetet, minska konsumtionen, vårda, vädra och laga och att sy om bl.a. Det finns en klassisk infodel om olika textilfibrer, det står om ekologisk odling och några märkningen av textilier tas upp.

Jag tycker dock att det finns några lösa trådar som aldrig riktigt följs upp. T.ex. skriver författaren inledningsvis att hon är övertygad om att hon fått cancer pga ett par byxor. Ok, ingen förklaring till det alltså... Hon skriver dessutom under rubriken "syntetiska textilfibrer" att de kemiskt skapade fibrerna är skadliga för natur och hav men att det inte tas upp i denna bok. Hon hänvisar istället till sin blogg. Är inte det en lös tråd så säg?! Och om nu, vilket jag ändå får känslan av, denna bok är riktad mot lite yngre människor, är det inte typ dödsviktigt att de faktiskt förstår vad syntetiska fibrer egentligen är (plast) och hur jäkla dåliga (extremt jättemycket) de är för både människor, djur och natur? Jag hade inte skippat den delen.

Missförstå mig inte, det är en bra bok. Den är tydlig och lätt att ta till sig. Kanske är den dock lite för basic och luftig för mig. Den tillför mig liksom inget nytt (förutom massa frågor om byxor och hudcancer) och vilket ju i och för sig känns skönt. Då vet jag att jag har rätt bra koll på det här.

2 kommentarer:

  1. Hej, roligt att du läst min handbok!
    Tack för recentionen. Får jag kopiera och länka den till min sida "Bok Hållbar Textil": https://www.annikadahlstrom.se/wow-jag-kan-bidra/
    Med vänlig hälsning Annika Dahlström, info@adecotextile.se

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...