måndag 1 april 2019

Tjockisloppis

För fem år sedan besökte jag min första tjockisloppis. Vad är en tjockisloppis undrar du? Jo det är en tillställning där massa tjocka människor säljer kläder de inte längre vill eller kan ha. Kan meddela att ett vanligt problem för tjockisar, mig inberäknat, är att plaggen blir lite korta efter en eller ett par tvättar. Men de där plaggen, som andra, längre människor har köpt för att de ska passa dem, brukar passa alldeles utmärkt till mig när de krympt klart.


Igår var det dags igen! Eftersom jag inte innehar några direkta kläder i större storlekar att göra mig av med (har däremot massor i mindre storlekar) nöjde jag mig med att arrangera denna tillställning. Och att handla. Jag och min kompis Anna hade fixat lokal, Sally Bazar studio på Ånäsvägen 9, och ett gäng sköna bönor med alldeles för fulla garderober och massa godis. Mellan 11 och 16 var det snask, shopping och gött häng som gällde.


Om jag handlade något då? Ohja! Jag passade på att gå lite bananas och handlade 16 klänningar, två kjolar, en kofta, en jacka, en blus, ett par leggings, ett bälte och ett par örhängen. Dessa 24 tingestar kostade tillsammans 995 kr! Det blir ca 42 kr plagget. Jag tycker ändå det är som hittat. En klänning fick jag för den hade fått några rejäla hål i och då tänkte jag passa på att experimentera med lagning ala Studio Brieditis & Evans. En klänning ska både sprättas och lagas lite på, en klänning ska kortas och jackan ska få kortare ärmar. Tur att man är sykunnig!


Jag är väldigt nöjd med alla mina nya klänningar! Jag älskar klänningar i trikå som sitter löst och ledigt. Gärna i starka färger och fräsiga mönster! Som detta fynd för 10 kr!

Ja, då har jag ju hoardat lite. Men då var det ju det där med att jag inte handlat nya kläder på flera år och att mina obligatoriska kulturtantstunikor med batikmönster i trikå börjar bli lite slitna. De ska så klart lagas men allvarligt talat, det här måste jag vara bästa sortens hållbart mode! Jag handlar direkt av tidigare ägaren utan massa frakt (lite spårvagn bara i de flesta fallen), sortering och ompackning. Kläderna kommer till användning av mig istället för att ligga i en garderob och vara klimatosmarta. Och att ordna loppis och klädbytardagar med människor i samma kroppsliga genre är lysande! Det rekommenderas verkligen!


Och bonusen denna dag var att vi fick träffa Glenn! Mopsar är verkligen dösöta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...