tisdag 2 juli 2019

Loppistips #2: Holmens marknad


Att jag gillar loppisar kommer knappast som en överraskning för någon. Och det är inte alltid så att mitt huvudfokus med loppisbesöket är att köpa kläder. Är jag mer ute efter prylar, allra helst glas och porslin och så, besöker jag med fördel Holmens marknad vid Bellevue här i Göteborg. Märk väl att jag fått med en bild på entrén den här gången. Tidigare låg Holmens vid Gullbergsvass och hade en fyndavdelning där jag köpt massa bra, och jag tycker ändå inte att det blivit sämre sen den flyttade.


Holmens är inte en välgörenhetsbutik som Myrorna och Björk&Frihet (Emmaus), men det tycker jag inte gör något negativt med prisläget, vilket kan vara fallet ibland. De köper upp mycket dödsbon (ca två hushåll om dagen tydligen) och enligt hemsidan satsar de främst på vintage, kläder och antika möbler.


Alltså, de har inte supermycket kläder, men gillar man vintage är det verkligen värt ett besök. De har både dam- och herrkläder och mycket annan textil. Jag har även sett en hel del Gudrun Sjödén-kläder så har man som jag en inre kulturtant är det också en bra butik. Kulturtant och vintage kan ofta gå hand i hand tycker jag ändå.


Och är man där hoppas jag att man hittar något klädesplagg att prova så man för möjlighet att besöka det fina provrummet som är inrett med kläder i grått och silver! Bilden är lite sunkig, men tro mig, provrummet är häftigt!

En stor sista pluspoäng till Holmens marknad: det är extremt hundvänligt. Senast vi var där skällde byrackan lite på en annan hund och en gubbe i kassan började direkt att klaga och sa att hundar inte borde få komma in i butiker för "man kan faktiskt vara allergisk". Personalen protesterade direkt och sa att det bara var trevligt att hundar låter och är man allergisk kan man ändå inte handla i en sådan butik. En fullt rimlig poäng. Det visade sig dessutom att hon i kassan själv hade rescues och var väldigt tillmötesgående och intresserad av Muddis så för oss blev det ett väldigt trevligt och peppande besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...