söndag 28 juli 2019

Loppistips #3: Beyond Retro

Är man loppisfantast behöver man knappast introduceras för Beyond Retro. Den butiken är ganska vida känd. Kedjan, som finns både på nätet och som fysiska butiker, startade i Storbritannien 2002 och finns sedan några år tillbaka även i Sverige. I Sverige finns de i Göteborg, Stockholm och Malmö. Jag var i Göteborgsbutiken för några dagar sedan och kollade läget.


I Göteborg finns Beyond Retro i Arkaden. Man går in från markplan och tar trappan ner för att mötas av himmelriket om man gillar vintage. Förr var butiken inkorporerad i Topshop, men numera ligger i Tommy Hilfiger där istället och BR passar väl inte in i deras image så numera har de en egen entré. Butiken är för övrigt hundvänlig vilket alltid är trevligt!


I butikerna kan man hitta vintage från 60, 70, 80, och 90-tal men gillar man äldre kan man hitta ett och annat 50-talsfynd som har smugit sig in. Det finns mycket 90-tal men det räknas ju som vintage numera och jag måste erkänna att jag har börjat gilla det, trots att det är close to home för mig som är född i början av 80-talet. Och det som är så bra med Beyond Retro är att de har så himla mycket! Ska man på 80-talsklubb eller fest med hippie-tema hittar man alltid någonting där. Och eftersom de har så mycket kan man garanterat hitta något där även om man inte är storlek 36 eller 38.


Så gillar man vintage och inte orkar rota och leta runt är detta butiken man ska besöka. Man ska dock inte räkna med att fynda billigt. Priserna är ganska saftiga men hittar man något man verkligen vill ha tycker jag det är värt det ändå. Och gillar man hawaiiskjortor finns det ca en miljard att välja bland. De kostar mellan 250 och 300 spänn dock vilket är en bit ifrån skjortorna vi fyndade i Tallinn härom veckan.

Det känns lite som att Beyond Retro är lite "loppisen som tagit plats i finrummet". Det är som att BR är ok, även om man inte gillar att shoppa kläder i andrahand och rota runt på loppisar. Eller har jag fel? Hur många har inte gjort ett besök där inför en maskerad t.ex.?


Jag köpte inget den här gången för övrigt. Tidigare har jag dock köpt en hel del, bl.a. ett par camobyxor och lite accessoarer till mina outfits jag använde förr när jag gick på burlesque-klubb. För några år sedan slog vi även till på det extremt snygga linnet som fullkomligt stinker 80-tal. Jag tycker dock det har använts för lite sedan partnern upptäckte hawaiiskjortorna... Har du gjort något riktigt najs inköp på Beyond Retro? Berätta gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...