tisdag 23 juli 2019

Tvind, UFF och Humana

Nu ska jag tala om för dig exakt varför man inte ska handla på Humana. Humana är nämligen gamla UFF, dvs det är danska Tvind som står bakom dem. Vilka är Tvind undrar du kanske då? Och som vanligt är det här ett personligt inlägg från mig, inga objektiva sanningar.

Tvind är praktiskt taget en sekt. Inte en religiös sekt, men ändock en sekt. Tvind startade som ett vänsterkollektiv på 70-talet på Jylland i Danmark. Man startade först en resande folkhögskola, som leddes, och leds fortfarande, av en lärargrupp där Mogens Amdi Petersen är högsta hönset, även om det heter att man gör allt tillsammans. Flera andra skolor har följt efter det.

 
P3 Dokumentär har gjort ett avsnitt om Tvind där en avhoppad medlem berättar om hur fruktansvärt hårt alla jobbar, utan någon vettig lön att tala om, starkt kontrollerade av ledaren som inskränker på lärarnas rättigheter. Det berättas även om hur Mogens Amdi Petersen fullkomligt badar i pengar då han har lyxvilla och lyxyacht, samtidigt som han verkar ha gått under jorden och inte går att få tag på. Något luktar ju jäkligt fishy där. Jag rekommenderar varmt att lyssna på dokumentären.

1977 startade då Tvindrörelsen U-landshjälp från folk till folk, dvs UFF. UFF samlade in kläder i gula boxar, kläder som de sedan sålde i sina butiker under intrycket att det handlar om i stort sett ren välgörenhet. Det uppdagades dock till slut att intäkterna i butikerna gick rakt in i Tvindrörelsen och finansierade istället deras verksamhet och då rimligtvis Amdis lyxyachter. Bara några få futtiga % gick till riktig u-landshjälp, säkert bara för syns skull. Detta gjorde att svenska kommuner drog in tillstånden att sätta ut de gula boxarna. Flera högt uppsatta i ledningen har dessutom åtalats för skattebrott i Danmark. UFF fick helt enkelt lägga ner.

Vi pausar lite där. Jag måste säga att jag tyckte ofta att UFF-butikerna var riktigt bra! Den på Kungsgatan i Göteborg gillade jag skarpt i tonåren och jag minns att jag köpte en riktigt najs lila tunika i velour/fakesammet, inspirerad av en ascool tjej i serien Sjätte dagen. Jag var skitsnygg i den! Sen tvättade jag den och den blev kass. Men butikerna hade alltid massa kul vintage så gillar man det kunde man verkligen fynda. Jag känner faktiskt en som brukade skolka från skolan på högstadiet för att åka till UFF på Kungsgatan i Göteborg och köpa kläder. Och hon bodde i Mariestad. Så bra var butiken!


Mitt bästa fynd, som jag fortfarande har kvar, är dock min asfina långkjol i vaxbatikat tyg som jag köpte ca 2003 på UFF i Malmö. Jag kan ha betalat 20 kr för den. Den är rymlig som få och har fortfarande ett bra och fräscht resårband i så den passar fortfarande fint trots att jag inte riktigt har samma kroppsform som när jag var 20. Här har jag den på ett ettårskalas med en topp från en klädbytardag. Visst var jag stunning? Och jag saknar min sidecut...

Så, UFF fick ju lägga ner så det var väl bra eller? Nejdå, UFF bytte bara namn. Numera heter de då Humana och har två butiker i Stockholm och har en i Malmö. Och de finns massor av i Baltikum. Kan tänka mig att de inte riktigt känner till Tvinds kontroversiella förflutna, och nutid. I Estland, som jag skrev om häromdagen, finns det inte mindre än 23 Humana-butiker, varav 11 av dem ligger i Tallinn. På estniska Humanas hemsida länkar de till internationella Humana people to people och skriver att de bildats ur systerorganisationer i Finland och Litauen. En parentes dock - klickar man sig vidare till den internationella organisationen märker man dock, i alla fall just idag, att fliken som handlar vilka organisationen är inte fungerar. Lite typsikt. Som om de har något att dölja.


På svenska Humanas hemsida är allt lite förvirrat. En helt hopplös sida att navigera sig på enligt mig. Bara massa flashiga grejer, segt och ingen direkt information om organisationen. Jag lyckas i alla fall inte någonstans hitta någon information om vad Humana egentligen är. Ingen länk till den internationella organisationen och ingen liten parentes om Tvind eller att de är gamla UFF. Fast det är väl ingenting de vill skylta med. Falsk marknadsföring enligt mig i alla fall. Det enda jag hittar som känns lite mer intressant är en liten dekal om att det är en pälsfri butik och att de är granskade och godkända av givarguiden 2018. Givarguiden är väl lite som 90-konto, de granskar och tillhandahåller information om välgörenhetsorganisationer. Det blir en kvalitetsstämpel helt enkelt. Jag är dock tveksam med den historian. Jag hade inte litat på dem. Inte med Mogens Amdi Petersen i toppen.

Därför handlar inte jag på Humana. Egentligen. Men har man läst mitt senaste inlägg vet man att jag har fuskat. Så himla kasst av mig! Jag bör inte göra så igen. Jag hoppas verkligen att Humana Estlands medarbetare får skälig lön i alla fall. Men man kan ju aldrig riktigt veta. Tvinds sektlika förhållande är helt emot mina tankar om hur världen ska funka i alla fall. Jag tycker inte att man ska handla på Humana helt enkelt, men var och en gör ju som man vill. Och jag är fullt medveten om att jag hycklar själv som handlade där för 1.5 veckor sedan.

Men ni som har handlat på Humana i Stockholm eller Malmö, hur är butikerna? Jag är nyfiken! Är de bra på kläder? Har du hittat något riktigt fint? Berätta gärna! Och glöm nu inte att lyssna på p# dokumentär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...