fredag 26 juli 2019

#30wears/#100wears

Ett stort problem med vårt klädanvändande idag är just att vi inte använder dem. Kläderna alltså. Tillräckligt menar jag. I Ecofashionista avsnitt 77 (som man kan lyssna på här) berättar Lisa Book Taube, som är hållbarhetschef på Sellpy, att det de får in allra mest av är klänningar i storlek 36. Det är nämligen så att ska man, läs kvinnor/tjejer/brudar, på fest, bröllop eller någon annan käck tillställning, vill man ha en ny klänning. Det är någon sorts status i det. Man kan liksom inte ha samma gamla trasa som man hade på kusinens bröllop för fem år sedan. Allvarligt talat, vem bryr sig? Ofta är det inte samma klientel på festerna ändå, och vad gör det om de har sett klänningen innan?

Och lite grand för att uppmuntra att man använder sina kläder mer finns hashtaggen #30wears. Livia Firth, som ju är en stor förebild inom hållbart mode, använder ofta den. Hon går på många stora tillställningar, galor och så vidare, och hon stoltserar gärna med att hon redan använt kläderna många gånger innan. Då brukar hon skriva att det är beyond #30wears. Kolla in henne på instagram. Och ja, det är hon som är gift med Colin Firth.


Så, här kommer mitt bidrag till #30wears. Klänningen är från början från Indiska, den är i viscosejersey och den är helt enkelt fab. Den sitter riktigt bra på mig och är väldigt bekväm. Tyvärr blir det ingen fancy helkroppsbild på mig i den för jag har ingen och det är 29 grader i mitt vardagsrum just nu så jag pallar inte byta om och posa. Ni får helt enkelt bara tro mig. Jag har definitivt använt den #30wears och jag känner mig alltid lika snygg och fancy i den, trots att den bara kostade 399 kr eller därikring. Jag har haft den på inte mindre än tre bröllop, två skolavslutningar och massa annat skoj. Som med det mesta som är i viscosejersey, har det gått några små hål i den som jag har lagat. Det är dock inget som syns och jag kommer garanterat använda den på fler bröllop i framtiden. Kanske till och med på mitt eget?


Om du nu tycker att #30wears är lite mesigt finns det en annan hashtag för dig och det är #100wears. Jag har ju så klart ett bidrag till #100wears med. Den gråa munkjackan på bilden är från Gekås från början och i 100% bomull, vilket jag ju gillar. Det här plagget, som jag kan erkänna inte är jättesmickrande, är liksom en del av min uniform. Jag har använt den långt mer än 100 gånger. Jag har haft den i så många år, jag minns inte ens vilket år jag köpte den, och jag har på sommarhalvåren använt den dagligen. Den är min sommarjacka. Den fungerar när det är kallt, den fungerar som skydd mot solen, den fungerar som handväska. Den har stora fickor som det får plats hundgodis, bajspåsar och mobil i Jag har använt den så mycket så den börjar falla isär och jag har fått laga den flera gånger. Muddarna bytte jag ut för flera år sedan. Men jag har bestämt mig för att jag ska använda den, och laga den, tills det absolut inte går längre. Jag tycker ju ändå att det är snyggt med lagade och slitna kläder. Jag ber förresten om ursäkt för det lite enspåriga temat i collaget. Min sambo tar tydligen bara bilder på mig när jag dricker alkohol och festar.

Har du några exempel på #30wears eller #100wears? Berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...