söndag 21 april 2019

Tygpåsar


Jag älskar tygpåsar! De är snygga, praktiska och miljövänliga. Eller...? Ja, det är ju nämligen så att nyproducerade tygpåsar i bomull är sämre för miljön plastpåsar. Enligt den här artikeln måste man använda tygpåsen ca 20 000 ggr för att hamna på plus för miljön. Och så många gånger håller inte tygpåsen för. Bomull drar ju så sjukt mycket vatten och vid konventionell bomullsodling används mängder med jordbrukskemikalier så att tygpåsen skulle vara bra för miljön är helt fel. I den här artikeln jämför man tygpåsar i olika material och man kan läsa att påsar i t.ex. non woven eller återbrukad polyester är bättre för miljön jämfört med bomull eller engångspåsar i plast. Men jag har svaret på hur man ska kunna ha den klassiska bomullspåsen och ändå vara snäll mot miljön. Och det är inte, att köpa reklampåsar, som den från Gina Tricot ovan, på second hand hur trevligt det än är. Företagen måste helt enkelt sluta göra reklampåsar på bekostnad av vår miljö och framtid!


Svaret är att sy sina egna tygpåsar i återbrukat material, som tex. gamla lakan eller gardiner i vävt bomullstyg. Här är två jag har sytt. Den ena, ni kan säkert gissa vilken, är en julklapp till min bror av mina, kollegans och svärmors gamla lakan. Applikation piggar upp! Den andra är sydd i lappteknik av örngott, spillbitar, en gardin och en gammal slöjdpåse. Piffigt va? Och kan du inte sy är det ok att köpa på loppis. Tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...