lördag 6 april 2019

Internationella klädbytardagen

Idag är det tydligen den internationella klädbytardagen! Inte just idag egentligen, men någon gång i början av april arrangerar Naturskyddsföreningen klädbytardagar på flera orter i landet, ungefär samtidigt. Att byta kläder är inget nytt för mig, jag har gjort det med kompisar i tolv års tid, men jag kände för att testa en stor officiell tillställning.


Här i Göteborg anordnades tre stycken, varav en bara för barnkläder. Jag valde att gå på den största, den på Världskulturmuseet. Det var en annorlunda upplevelse jämfört med mina vanliga i någons vardagsrum med mys och fika! Jag fick köa lite för att komma in men sedan gick inlämnandet smidigt. Kul att se så många intresserade där!


Jag fick mina fem biljetter, och sedan var det lite djungelns lag som gällde! Hade jag varit storlek 38, som större delen av landets kvinnliga befolkning tydligen är, hade jag nog haft massa fint att välja på. Men. Och nu ska jag klaga lite. Men. Jag tyckte det var väl trångt. En större sal och inte fyra mindre rum hade ju varit att föredra. Det var trångt och folk var ganska gamiga. Det var svårt att komma fram till kläderna och jag fick en och annan sur blick när jag nappade åt mig ett plagg mellan människorna, för att kunna få titta på något alls. Och personligen gillar jag inte att rota i stora klädhögar och balar för att hitta något intressant. Så om jag ska ha något önskemål till nästa år: gärna större yta! Speglar och omklädningsrum kändes inte ens som någon idé att titta efter, så trångt var det.


Och om jag ska fortsätta gnälla lite så kan jag gnälla lite på de inlämnade kläderna med. Jag hade verkligen ansträngt mig för att välja ut hela och fina kläder. Tre superfina och nästan oanvända klänningar, en lackkjol och ett helt nytt linne hade jag med mig. I högarna på borden fanns en hel del smutsiga, urtvättade och noppriga plagg. Personligen hade jag tyckt det varit pinsamt att lämna in solkplagg till sådan tillställning. Men, jag hittade fina grejer! Helt otroligt egentligen med tanke på hur svårt det var att komma till. En typ jacka eller rock i collagetyg som blir perfekt att bara slänga på sig till sommaren, en superfin pandaklänning i ekologisk bomull och en mopströja! Mopsen ska sys om. Och på väg ut fick jag en bok. Årsboken från 2016. Trevligt!

Nej, jag är inte missnöjd eller besviken. Jag är jättenöjd med mina fynd och att jag gick dit. Jag tycker att detta är ett lysande koncept och jag hoppas att någon har valt mina kläder och kommer slita ut dem ordentligt! Jag kommer garanterat besöka en sådan här tillställning igen, men kanske i lite mindre skala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...