onsdag 24 april 2019

Rana plaza: 1134

Idag är det exakt sex år sedan Rana plaza föll ihop. Känner du inte till Rana plaza kan det bero på att den händelsen inte riktigt fått den uppmärksamheten den förtjänar i media, kan jag tycka.

Alla bör känna till att den 24:e april 2013 föll ett åtta våningar högt hus ihop mitt under arbetsdagen i Dhaka i Bangladesh. Där inne dog 1134 människor, varav de flesta var textilarbetare, och 2500 skadades. Byggnaden var såklart inte anpassad för den verksamheten med de förhållandena och arbetarnas villkor kan vi bara fantisera om. Och det riktigt hemska är att den olyckan hade kunnat förhindras. Redan dagen innan upptäckte arbetare stora sprickor i byggnaden men ägaren, Sohel Rana, ignorerade det och tvingade arbetarna att fortsätta jobba. Hot om att få sparken uttrycktes så klart. Sohel Rana fick fängelse för detta, men det är ju en piss i Jordan om man sätter det mot alla människoliv som förstördes i och med detta.

Är du intresserad av att veta mer om detta kan jag varmt rekommendera BBC-dokumentären Clothes to die for från 2014 som man kan se här på Dailymotion. I den kan man bland annat få se hur en av de personer som med fara för sitt eget liv gav sig in i rasmassorna för att rädda överlevande fick sitt liv förändrat av detta varpå han startade en textilfabrik med etiska arbetsvillkor. En liten glimt av hopp.


Och här är grejen, det är faktiskt vårt fel att det här hände. Vi i västvärlden har skaffat oss ovanan att handla fast fashion på löpande band som byts ut om och om igen. Utan vårt skapade behov skulle inte denna typ av fabriker som hela tiden pressar priserna för att få så stor avkastning som möjligt finnas. Hade vi inte köpt fast fashion hade inte sweatshops funnits. Så enkelt är det faktiskt. Så kom inte och hävda "jag kan inte låta bli att köpa nya billiga kläder hela tiden" för det duger helt enkelt inte! Ta ditt ansvar och bli en mer medveten konsument! Jag tror starkt på att vi kan påverka i ganska hög grad! Handla mindre, mer eftertänksamt, mer etiskt och miljövänligt och välj alltid det bästa (eller minst dåliga) alternativet. Och det är alltid second hand skulle jag säga. Men jag kommer återkomma till hur man blir en mer medveten konsument framöver. Börja med att se filmen. Du lär inte gå oberörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...