lördag 7 mars 2020

Slutet på loppistorkan och loppistips #13 Reningsborg Frölunda


Efter två veckors frivilligt loppisförbud och en ofrivillig (jag har helt enkelt inte hunnit) trotsade jag förkylning idag och gick på loppis. Jag tyckte det var dags nu. Och det var dessutom dags för Reningsborg i Frölunda för första gången efter nyöppningen för en månad sedan. Frölundabutiken brann nämligen i somras och har renoverats och fått samla på sig nya prylar sedan dess. Det ska tydligen ha varit en anlagd brand vilket är helt galet. När butiken öppnade 8 februari var det kö hela dagen har jag sett rapporter om, och det var massor med folk där idag med. Det märks att det är en populär butik.


Och visst, den är bra. Det finns mycket av allt där helt enkelt. Textilavdeningen, som jag alltid engagerar mig i, är bra, det finns mycket köksprylar, en hel del finare grejer i form av design och antikviteter och här, till skillnad från i Angeredsbutiken, finns det dessutom en bra bokavdelning. Däremot, om jag ska vara ärlig, tycker jag den inte är super på kläder. Tidigare har jag bara köpt ett par jeans där och jag tycker det mest känns som moderna flimsy tantkläder. Missförstå mig inte, jag älskar tanter och tantkläder, men här känns det lite oinspirerande. Jag vet att det tidigare har funnits en del vintage där, men idag tyckte jag det var rätt dött på den fronten.

Jag vet att många har denna butik som en favorit men jag tycker personligen att Angeredsbutiken är tusen gånger bättre! Visst, det är fint i Frölunda och det är bra ordning och så, men jag gillar nog det lite mer överfulla när man får rota lite mer för att hitta något. Men alla är vi olika och smaken är ju som baken och jag rekommenderar ändå att man besöker Reningsborg Frölunda, för det är en bra second hand. Var loppis fyller sin funktion och jag har olika loppishumör så vissa dagar vill jag ha det lite mer ordnat. Och de har verkligen fått det väldigt fint och fräscht i Frölunda efter renoveringen.


Och fynd blev det. Jag har börjat samla på mig glasburkar med gummiring till mina kok och annat av bär jag gör samt produkterna av dem och nu hittade jag tre stycken lite större för 15 kr styck. Ett par handarbetsböcker kommer alltid väl till pass och sådana där broderiringar är de enda jag kan med så jag brukar köpa när jag hittar. Tvistsömsbroderiet varr fint så det förslår så det fick följa med hem också eftersom jag bedriver någon form av samlande. Och så hittade jag en klänning med. Jag gjorde det där dumma som jag inte ska göra, nämligen att jag köpte utan att prova först. Men det var kö till provrummet och den var storlek 52 så jag tyckte det borde gå. Och den passade perfekt! Nu är det iofs fast fashion från H&M men jag älskar gult och jag ska egentligen inte hålla på och försvara mig när det ändå handlar om second hand. Den var dessutom ny insåg jag när kom hem och hittade lappen kvar i plagget. 70 kr kostade den.

Vill man få mer inblick i storheten med Reningsborg Frölunda rekommenderar jag det här avsnittet av Återbrukspodden. Och så var jag där igen och hänvisade till just den podden! Det märks att den är en favorit hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...