lördag 14 mars 2020

Stödshopping och loppistips #14: Kyrkbytorgets second hand

Hysteri, hoarding och finanskris. Japp, det är ändå hysteri. Visst bör man vidta försiktighetsåtgärder och inte utsätta våra riskgrupper för onödiga risker men fullständig lockdown? Hoarding av toapapper och pasta? Nja. Jag bestämde mig för loppis idag i alla fall. Det blev den närmaste.


Kyrkbytorgets second hand ligger ett par minuter från mitt hem så det händer att jag är där ibland. Den har funnits sedan 2016 och är en privat butik, dvs utan någon välgörenhetsorganisation i botten. Här finns det mesta då de köper upp mycket dödsbon. Möbler, köksutrustning, prylar, böcker och kläder. Det är ruljans på varorna och butiken är alltid trevlig att besöka. Hundar är välkomna här med, vilket alltid är trevligt. Vår byracka är stammis.


Och om folk tycker loppis är äckligt i vanliga fall tror jag absolut inte de skulle våga besöka en nu. Jag är inte en av dem. Och det var inte så tomt som det ser ut på bilden. Det var en hel del folk där inne och flera handlade. Jag hittade en hel del! Glas (jag har en liten fäbless), porslin som min kompis samlar på och lite smått och gott. Tidigare har jag hittat massa bestick av serierna jag och kompisen samlar på med. Jag passade även på att fråga när jag betalade om han har märkt en minskning i besökare. Jo, det hade han. Igår kom första betalande kunden kl 13 och en vän nämnde att han hade sagt att han funderar på att hålla stängt några dagar. Tråkigt men förståeligt får man nog säga.


Jag gillar för övrigt klädavdelningen här. Jag gillar när det finns lite begränsat så man inte blir överväldigad, och allt hänger lite huller om buller här. Då får man leta lite för att finna guldkornen. Det fanns flera plagg med loggan Kungälvs dragspelsklubb idag som kallade på mig. Dock inte min storlek, tyvärr. Det hade varit kitschigt annars.


Just idag var det 50% på alla kläder vilket det är då och då. Den här tröjan/toppen fick det bli för en tjuga. Jag tyckte den var lagom kitschig och i tjock bomullskvalitet. Jag har som bekant en förkärlek för bomull. Dock satt den inte helt hundra på mig så jag tog chansen till lite remake som jag är sugen på. För 20 spänn är det värt att experimentera lite.

Som jag så ofta skriver, så är den här butiken en liten favorit. Jag har tidigare bl.a. köpt en gul regnjacka, också för halva priset, och vår säng kommer även härifrån. Vi tyckte det var värt att uppgradera oss från 160 till 210 när sängen var så gott som ny och kostade 3000 kr. Den var från Mio och hade kostat över 25 000. Värt.


En bonus. Passade på att gå in på Coop på torget med. Det fanns toapapper kvar, om än utplockat på en hylla. Så har du kris och bor i Kyrkbyn vet du vart du skall finna. Passa på att gå in på second hand då med och stödköp lite. Jag tycker det känns sådär om massa butiker och företag måste slå igen pga nån sorts frivillig karantän.

2 kommentarer:

  1. Så himla synd att det inte fanns i din storlek - episkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Dock fanns två likadana vinröda skjortor så det finns potential för remake. Får fundera lite...

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...