lördag 12 januari 2013

Jag gillar: #12 Raka stickor


Ja, det är faktiskt sant. Numera är väl det vanligaste att sticka på rundsticka, även om man stickar fram och tillbaka. Åtminstone bland vana stickare. Och jag har mer än en gång fått höra att raka stickor är förhatliga. Men det tycker inte jag. Jag gillar dem. Framför allt den lite kortare varianten. Jag tycker att det är perfekt att sticka mindre projekt som t.ex. disktrasor på den kortare varianten av raka stickor. Men visst stickar jag på rundsticka med. Det beror lite grand på humöret och ibland har jag inte rätt storlek på raka stickor. Och missförstå mig inte nu, jag förstår verkligen poängen med rundstickor. Det finns jättemånga som har kunnat ta upp stickningen igen efter att den vilat i flera år just pga att de börjat med rundstickor. Rundstickor skall vara mer skonsamt för axlar, armar och händer och alla vill ju ha det så bekvämt som möjligt när man stickar! Så jag har full förståelse för dem som ogillar raka stickor å det grövsta, men jag har inga sådana problem. Jag har inga onda axlar eller armar och därför kan jag sticka på raka stickor utan problem. Och det tror jag att jag kommer fortsätta med fram tills jag får problem med kroppen, om det händer. Åtminstone den kortare varianten.

2 kommentarer:

  1. Jag köpte Knitproo ominostickor för några år sedan. De är klart mina favoritstickor. Men oftast blir det rundssticka för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Dem får jag nästan testa då :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...