onsdag 12 maj 2021

Konsumtionspyramiden

Idag ska vi snacka konsumtionspyramiden. Jag tar inte på något sätt åt mig äran för den. Jag har inte kommit på den, jag har inte gjort illustrationen, jag försöker bara leva efter den. Illustrationen har Johanna Leymann gjort på den tiden hon hette Nilsson. Man får gärna låna hennes illustrationer och dela dem, så länge man hänvisar till henne. Delningsekonomi helt enkelt. Bilden är inte min, jag bara lånar den. Jag har hämtat den härifrån och här man också kan läsa mer om just konsumtionspyramiden. Om man vill det.

Så, konsumtionspyramiden är din vän i vardagen som du alltid ska förhålla dig till. För även om man inte är som jag, dvs en sån som knarkar kläder i alla dess former, så behöver vi faktisk ett och annat nytt ibland. Eller, "nytt" menar jag då. Så, säg att du behöver, eller för den delen, får lust på, ett par nya sandaler. Vad gör du då? Så här menar jag!

1. Använd det du redan har. Har jag redan ett par sandaler? Ja just det, jag har ju ett par sandaler från ett par år sedan som funkar alldeles utmärkt så jag använder så klart dem detta året också. De funkar ju fortfarande. Vi köper redan alldeles för mycket nya textilier, kläder och skor så det kan vara nog. 80% av ett plaggs klimatpåverkan sker vid produktionen och med tanke på hur lite vi använder våra plagg är det rätt orimligt att vi springer och köper nytt hela tiden. En t-shirt används i snitt 30 ggr. Inte rimligt. Använd det du redan har, om du kan. Det är det allra bästa.

2. Dela. Ok, de sandaler jag redan har funkar inte av någon anledning. Finns det några andra sandaler i min närhet jag kan låna då? Har min kompis med samma skostorlek något par som hen inte använder? Då är saken biff! Annars kan jag kanske hyra ett par? Det finns en hel del hyrtjänster för kläder. Om just sandaler är topp tio på uthyrningsbara plagg vet jag inte. Men kanske en klänning? Eller en kavaj? Man måste ju faktiskt inte äga det man använder. Då delar man helt enkelt på livslängden på plagget med andra människor. Lite som med en hyrcykel. Eller, vad sägs om att byta med någon? Om jag får dina sandaler får du min paljettväska? Klädbytardagar, stora som små, är något jag verkligen gillar. Mina bästa tips på hur man ordnar en egen har jag här


3. Laga och uppdatera. Om jag inte hittar några sandaler att dela på får jag väl ta mina gamla ändå då. De har ju lossnat lite i sulan med det går ju faktiskt att laga! Kanske kan jag limma på den själv? Annars finns det ju faktiskt sådana som försörjer sig på detta. Enligt illustrationen ovan, även den från Johanna Leymann, sparar man över 30 kg i koldioxidutsläpp av att laga ett par läderskor jämfört med att köpa nya. Skomakare finns, tack och lov, fortfarande lite överallt. Skräddare också, om man börjar spana efter dem. Har man ingen sådan i närheten kan man alltid anlita Repamera, som jag för övrigt rekommenderade till en kollega idag, utan att ens ha testat dem själv. Eller så kan man göra det som jag är skitdålig på, dvs vårda skorna eller plaggen redan från början. Särskilt med skor jag kass. Och som sista utväg, om plagget är helt kört kan man alltid återbruka och göra något annat av det. Det är jag däremot helt ok på. Slänga ska man i vart fall inte göra!


4. Köpa second hand. Det här är jag riktigt bra på. Dels tycker jag ju att det är roligt att handla begagnat och dels så vet jag ju att det är det bästa. Second hand i första hand. Och Johannas illustrationer funkar så bra så tar en till. En nyproducerad jacka har lika mycket klimatavtryck som 394 stycken begagnade! Det är rätt sjukt. Då tycker jag inte det finns någon anledning att köpa nytt. Jag har blivit riktigt bra på att hitta det jag vill ha eller behöver begagnat. Det gäller bara att inte ha så bråttom och att veta vart man ska leta. Sellpy och favoritloppisar, som jag för övrigt brukar tipsa om här, är dit jag oftast vänder mig. Och ja, det finns faktiskt second hand i min storlek också

5. Köpa nytt. Ok, då i allra sista hand kan man få köpa nytt. Säg att jag verkligen behöver ett par sandaler och jag hittar inga på annat sätt. Men då finns det i alla fall bättre val man kan göra. I första hand tycker jag man ska kolla efter hållbart och schysst producerade grejer. Veganska skor eller vegetabiliskt garvat läder kanske? Jag har fastnat för Duckfeet som är det sistnämnda. Sedan ska man fundera över vad man kommer använda, om det håller god kvalitet och akta sig för snabba modetrender som snart flaxat förbi. Jag är ingen basgarderobsmänniska men jag vet vad jag gillar och vad jag kommer gilla om fem-tio år. Köper jag något jag verkligen vill ha och gillar kommer jag använda det länge och vända mig till min egna garderob innan jag letar efter någon annat. Och så var vi tillbaka på ettan. Kanske är konsumtionspyramiden en cirkel egentligen?

Och när jag funderar på det så har jag faktiskt funderat på ett par "nya" sandaler, ett par mer chunky. Ja, jag har redan sandaler och behöver egentligen inga "nya", men jag är sugen på att spana lite på begagnatmarknaden. Att spana utan att köpa är också kul! Så det tänker jag ägna kvällen åt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...