lördag 21 november 2020

Loppistips #21: Myrorna Järntorget

Parentes 1: Jag ska egentligen inte tipsa om att besöka några butiker alls just nu med de ökade restriktionerna ni vet. Men tipset kan man ju spara för framtiden, när det ser lite bättre och säkrare ut.

Parentes 2: Jag vet att jag kommer göra jättemånga extremt personligen kränkta nu med mitt tips på second handbutik. Jag kommer dela inlägget i en grupp på facebook för att jag gärna vill tipsa om mina favoritbutiker där. De flesta kommer nog inte ens klicka på inlägget innan de kommenterar i sin upprördhet. Då kommer de alltså inte ens läsa det här. Folk kommer skrika (i skrift) "Myrorna-Dyrorna" efter mig men så här det. Det här är min blogg och jag får skriva vad jag vill i den. Temat i bloggen är som bekant hållbart mode och jag ser en poäng i att tipsa om bra butiker ur klädperspektiv. Det är min personliga åsikt och jag tycker faktiskt att butiken är bra. Är det ok så?


Så, idag tipsar jag om ytterligare en av mina favoriter i Göteborg, nämligen Myrorna på Järntorget. Den ligger närmare bestämt på på Järntorgsgatan 10 och är en klassiker vad gäller second handbutiker i stan. Jag har handlat där till och från under alla mina 18 år jag har bott här. Och vill man ha mycket kläder att välja bland ska man verkligen gå hit. Hundar är också välkomna in vilket är väldigt trevligt.


Butiken är enorm och i fyra plan. Kläder brukar finnas på alla fyra planen. Precis när man kommer in brukar det vara en lite mer utställningsyta med något tema precis till höger som brukar kännas väldigt inspirerande och har man tur finns det någonstans på första planet en hörna med kläder med tillbud. Här har jag fyndat inte minst en superfin 90-talströja. I övrigt finns det köksgrejer och prylar och textil på bottenplan. En våning upp samsas herrkläder med barnkläder och prylar och det finns även en stor och bra bokavdelning. Och man ska inte underskatta herravdelningen, även om man är snippbärare, då herrkläder kan vara riktigt snajsiga. Här har jag t.ex. hittat en riktigt fin gul vintagejacka


På tredje plan kommer då den stora avdelningen med damkläder och skor. Och här finns det verkligen massor! Det brukar vara rätt bra uppdelat och kategoriserat då de både går efter plagg och har det även lite färgsorterat. Här kan jag rota runt rätt länge när jag orkar. Det känns fräscht och inspirerande. De snålar inte heller med tjockisrutan på det här stället. Senast jag var där i början på oktober fanns det inte mindre än två ganska välfyllda stänger med tjockiskläder. Här har jag faktiskt agerat personal shoppar åt min syster en gång och hittat en hel del åt henne. Annars brukar jag själv mest hitta bland de "vanliga" storlekarna där. Det letar inte sällan in sig större storlekar där med så man ska inte begränsa sig om man är tjockis

Och nu kommer vi till det här med Myrorna-Dyrorna. Alltså, jag tycker inte alls att Myrorna på Järntorget behöver vara så onödigt dyrt. Vissa grejer kan säkert anses vara lite för dyra men när det gäller kläder kan man hitta mycket bra till helt rimliga priser. Jag har t.ex. hittat en grå pennkjol för 39 kr. Linnen och kortärmat brukar ligga däromkring också. Jag har hittat klänningar för 59 kr varav en av dem verkade helt oanvänd. Och det tycker jag inte är orimligt dyrt. 


Och så kommer vi till fjärde våningen. Jag låter er glutta lite in i paradiset med denna bild. Om man gillar vintage och sånt då. Den avdelningen kallar man för "Personligare" och visst, här är priserna lite högre. Men ändå inte orimliga. Här kan man hitta fantastiska handstickade koftor för 150-300 spänn kanske. Jag köpte en helt fantastisk färgglad kjol sist för 99 kr. Här fnyser nog många åt mig och mumlar "det är ju inte loppispriser" men det är ok så. Det är ju ändå en välsorterad second hand. Den här avdelningen är mer noga utvald att passa den med lite mer personlig och required taste som inte vill se ut som alla andra. Då kan det få kosta mer. Och let's face it, tycker du det är för dyrt får du helt enkelt låta bli att handla här. Jag gör det gärna eftersom man kan hitta så himla mycket fint!


Här är några av mina favoriter. Tröjan, en annan än den jag köpte på tillbud, var mest pricy. 139 kr från fjärde våningen. För en så fin 90-talsvintage tycker jag det är helt ok! Kjolarna känner ni nog igen från mina beskrivningar i inlägget och den rosa leopardkoftan har jag fått många komplimanger för. Och ok, ni behöver inte hålla med mig, men ni som inte gillar butiken kommer ändå inte få över mig på er sida. Jag gillar det jag gillar. Slut på meddelandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...