tisdag 3 november 2020

Kanske borde vi överkonsumera ändå?

För mig har hela huvudsyftet med att handla kläder second hand varit att värna om miljön och att inte bidra till etiskt oförsvarbar produktion. Så är det för mig. Jag vill inte direkt bidra till miljöförstöring och slaveri inom textilindustrin och väljer då att inte handla nytt. Själva essensen i fast fashion är att handla ofta och mycket och då behöver inte plaggen vara gjorda för att hålla särskilt länge. Vi svenskar har vant oss vid att överkonsumera kläder och använda dem få gånger innan vi gör oss av med dem på något sätt, för det är helt enkelt så man gör. Det ska hela tiden vara nytt och det ska vara mycket. Det är inte ovanligt att man köper en klänning till en fest och aldrig använder den igen. Jag har gjort det och jag gissar att kanske även du har gjort det? Överkonsumtion kommer inte rädda planeten, det kommer helt enkelt inte hålla så länge till.


Eller? Jag har funderat på om egentligen all överkonsumtion är av ondo. Liksom min agenda från början har varit att välja det hållbara alternativet när jag handlar second hand vet jag att det för många har ett helt annat huvudsyfte och det kan helt enkelt vara att ha råd. För många är second hand det bästa, eller enda, alternativet. Det kan vi inte förneka. För vissa är kläder ett nödvändigt ont, för andra är det kreativitet och ett stort intresse. Men kläder måste vi helt enkelt ha. En sak är dock säkert. Kläder säljer. Kläder säljer på samma sätt som man säger att sex säljer. På alla sociala mediers plattformar kan man dagligen se olika influencers som frossar i nya kläder. Vloggar, instagraminlägg och så vidare svämmar över med uppvisning av nya kläder en masse, dvs så kallade hauls. Många människor gillar att titta på sådana videos för att inspireras och kanske ägna sig åt egen shopping efter tips i videon. Överkonsumtion föder ännu mer överkonsumtion helt enkelt.

Så, hur skulle det här kunna vara något bra? Textilindustrin står för mer utsläpp än flyget och sjöfarten tillsammans och 80% av ett plaggs klimatpåverkan sker vid produktion. Vi behöver helt enkelt hejda oss och inte köpa så mycket, de flesta av oss har ändå mer än vad de behöver. Om det inte handlar om second hand då. Jag har sett flera stilkonton på det cirkulära temat predika om att deras syfte med att visa upp sina second handköp är för att inspirera och visa att man visst kan vara trendig och ha snygga kläder trots att man köper second hand. Och det är ju precis det som behövs! Vi som redan är frälsta behöver visa att second handshopping funkar till alla möjliga tillfällen och är sjukt kul och kreativt!


Jag är rätt övertygad; second handhauls är bra. De vi behöver få med på vår sida är inte de som är lite lagomnointresserade av kläder och som mest handlar det som måste handlas. Risken för överkonsumtion där är i stort sett obefintlig och många skulle nog inte bry sig så mycket om det är nytt eller begagnat så länge det fyller sin funktion. Att förbjuda någon som älskar att shoppa kläder från att just shoppa kläder känns dessutom rätt döfött. Vad vi istället behöver göra är att visa upp hur himla mycket fint vi hittar second hand och att handla begagnat kan vara just så kul, härligt och inspirerande som det är! Vi behöver prata om second handrundor, vi behöver tipsa om bra butiker, vi behöver visa upp alla fantastiska plagg på alla platt formar vi kan! Jag har i alla fall inspirerat min omgivning. Inte bara min sambo som får lyssna på mitt tjat om hållbarhet och kläder varje kvällspromenad med hunden utan jag har även inspirerat vänner, syskon och kollegor till att börja handla mer second hand och jag kan lova att de är väldigt nöjda. Själv blev jag inspirerad att ta upp second handshoppingen igen efter flera år av en kollega. 


Så som sagt, kanske ska vi överkonsumera ändå så länge vi gör det second hand? Om det får någon i vår närhet att välja second hand istället för nytt nästa gång de ska köpa en ny jacka har vi ju vunnit något. Ju mer second handkärlek vi sprider omkring oss desto fler kan vi frälsa och en gladare planet bör vi få. Så, jag rekommenderar mer cirkulering, mer skryt i social media och mer second hand åt folket! Fast kanske inte just nu med de nya restriktionerna... Äh vad fasen, ta det lite lugnt med besöken och håll avstånd och allt det där och passa på att fönstershoppa lite på nätet. Tradera, Sellpy och lite olika facebookgrupper är mina favoriter. Och berätta gärna hur du har inspirerat någon eller själv blivit mer inspirerad att handla second hand! Jag är nyfiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...