onsdag 24 mars 2021

Kind of - din digitala personal shopper

Jag har ett riktigt hett tips. Jag har köpt en tjänst. Jag har köpt personlig shopping! Personlig second handshopping dessutom! Jag har nämligen testat tjänsten Kind of.  I maj förra året lanserade Malin Jensen (japp, det är hon från Återbrukspodden) och Maria Lagerman sin tjänst med digital personal shopping. Second hand sådan. Det tål att påpekas en gång till. Det är en reaktion på pandemin och vilken lysande sådan dessutom! Sedan i maj har de släppt 13 olika looker man får boka in sig på och gör man det går Maria och Malin ut och köper kläder åt en istället, och man själv slipper springa på second hand. Det där med springandet (vi bortser fortfarande från pandemin) är inte ett bekymmer för mig egentligen men jag kände ändå att jag ville testa tjänsten. Jag var jäkligt pepp och nyfiken helt enkelt. Att jag inte testat förrän nu och berott på att jag väntat på den perfekta looken.


Så här gick det till. Den 25 februari släpptes look nr 13 som jag föll för. Kind of släpper moodboards med bilder på hur looken kan se ut och jag slog till på den 1 mars. De släpper i regel en ny look varannan till var fjärde torsdag. För att se hur just den här looken såg ut rekommenderar jag att kika på deras instagram, där det mesta händer helt enkelt. Men vi snackar grönt, leopard, brunt och beiget och sånt. Dösnyggt! Några dagar senare fick jag sedan ett formulär på mail som jag skulle svara på. Där fick jag skriva ner diverse olika mått som stussmått, innerbenslängd och sådant. Jag passade på att skriva rätt mycket till dem. Inte för att jag är så kinkig med kläder egentligen men jag skulle inte vilja påstå att allt funkar på mig. Kort och tjock kräver sin grej. Jag kunde även välja bort vissa material för en femhundring extra. Jag bestämde mig för att inte göra det för att inte utesluta schyssta polyesterkjolar i leopard helt enkelt. Sedan blev jag även uppringd någon vecka senare och fick svara på massa vettiga frågor om vilka ringningar jag gillar, kjollängd, om jag kan tänka mig lite tightare osv. Ett mycket trevligt samtal för övrigt! Och som trogen Återbrukspoddenlyssnare kändes det ju som att prata med en gammal kompis!


I fredags skickades då mitt paket sedan och i måndags kunde jag hämta ut fem nya gamla plagg. Från det att jag bokade looken tog det alltså 21 dagar. Inte så illa när det är customized hävdar jag! Så kan vi gå in på lite detaljer med. Looksen har sett lite olika ut i kvantitet och så men just den här innehöll fem plagg och kostade 1995 kr plus frakt. Jag har aldrig ägnat mig åt personal shopping förr men jag tycker det känns väldigt rimligt! Vissa looks har innehållit färre plagg och då kostat lite mindre. Det ska bli spännande att se hur de ser ut framöver! Och förutom att vara petig med material för en femhundring kunde man också lägga till accessoarer och plagg för lite olika summor om det var något man saknar i sin garderob. Ännu mer customized alltså. Och kolla in det fina paketet jag fick då! Handskrivna brev är inte direkt något jag blir ledsen över!


Resultatet då! Jo serru, jag blev väldigt nöjd! Av fem plagg passade och gillade jag alla fem! Ok, ska jag vara helt ärlig har jag alternerat två av dem lite grand men det är dels för att det är så jag gör, och dels är det för att jag är extremt känslig mot åtsittande ärmhålor. Jag har typ fobi! Det är ju inget Kind of kan ta hänsyn till tänker. Jag skrev även med i mitt formulär att jag var beredd på att alternera. Alla kan ju som bekant sy! Jag fick då två klänningar, en kofta, en en stickad tröja och en kortärmad blus. Och de matchar helt magiskt med varandra! Dagens outfit har inneburit leopardklänning och grön stickad tröja. Rätt snajsigt va? Klänningen har skitfint snitt med slitsar och rundningar och tröjan har guldtrådar. Bara en sån sak. Jag insåg dock idag att tröjan inte är som gjord för mitt jobb eftersom jag fastnar i allt. Jobbnycklarna inte minst. Men jäklar vad fin den är!


Och här har vi övriga plagg. Blusen är i 100% modal och känns verkligen som siden. I detta plagg fattar man verkligen att viscose är gjort för att efterlikna just siden. Plaggen är i bra skick om du frågar mig och jag gillar dem verkligen allihop! Det fiffiga är ju att jag nu har fem plagg som verkligen passar ihop med varandra. Inte för att jag räds att mismatcha, men ändå! Jag har svårt att välja mina favroriter, men jag tror jag gillar den gröna tröjan och blusen bäst. Och leopardklänningen. Och den andra klänningen! Ja ni fattar.

Känner man mig kanske man dock tänker att hade jag inte fixat det här själv? Klart jag hade men helt ärligt hade jag nog aldrig kommit på den looken själv. Det fina är att här har någon annan använt sin goda smak och tänkt åt mig. Jag tycker konceptet är lysande och jag önskar, här med, att jag hade kommit på den här idén själv! Som ni märker är jag väldigt nöjd och jag har ändå haft inställningen att jag blir nöjd vad det än blir. Jag ville testa grejen och supporta det här fräscha konceptet helt enkelt. Och är man inte nöjd, att kläderna inte passar eller har ett skick som inte är önskvärt (trasigt osv) får man skicka tillbaka och byta de plaggen. På hemsidan finns en lång lista med kundvillkor att läsa på dessutom om man känner för det. Så, är du sugen på second hand men inte hinner/orkar/vågar ge dig ut själv rekommenderar jag Kind of. Eller om du bara som jag vill supporta Malin och Maria och deras lysande koncept och få en helt ny look på köpet! Kör på säger jag bara! Eftersom de går efter mått och inte några ointressanta storlekar finns det möjlighet för alla kroppar. Nästa look släpps dessutom i morgon. Jag har sett en sneak peek. Det är gult och prickar bl.a.! Snacka om att jag är sugen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...