onsdag 10 mars 2021

Returer - the sequel

För nästan exakt två år sedan, det diffar bara på tio dagar, skrev jag ett inlägg om det där kassa med att vi svenskar har skaffat oss vanan att ha ett provrum hemma. Ni vet det där när man köper hem ett plagg, eller tio, i kanske tre olika storlekar som man sedan provar hemma för att sedan skicka tillbaka ungefär hälften av det. Det är inte så enkelt som att plagget då bara packas om i något lager och sedan skickas ut igen. Kläderna ska ofta ångas, tvättas och vikas med och det kan man inte alltid göra i Sverige vet ni utan det görs bäst i Polen eller Estland. Inte för att de är så himla duktiga på det där så klart utan för att de "behöver" lika mycket betalt där. Så himla onödigt! Härom kvällen sprang jag så på den här artikeln från svenska YLE. Jag visste ju om det här med ompackningen och alla onödiga resor för kläderna hit och dit innan de kan säljas igen men vårt konsumtionsbeteende lyckades göra mig mållös ännu en gång. Eller, finnarnas då, men det ska väl inte vara så stor skillnad på oss tänker jag.


Svenska YLE bestämde sig tillsammans med en influencer att testa det här med returerna lite mer grundligt. Lurigt nog lade de ner gps:er i fem paket som de returnerade till fem populära "postorderföretag", lika populära i Finland som i Sverige. Fyra plagg gick tillbaka Sverige och ett gick till Tallinn i Estland. Och här vill jag reflektera lite. Enligt bilderna i artikeln, och all logik i detta experiment, var plaggen oanvända. Ändock gick ett av plaggen iväg till Tallinn för refresh, håravlägsning och ompacketering osv, utan urskiljningsprocess. Jag undrar om det verkligen behövdes? Det känns som att det var en lite onödig avstickare till Tallinn där en hel industri har dykt upp baserat på returer. Arbetstillfällen i all ära men är det inte lite knas att plaggen skickas till ett helt annat land för detta?

Vidare kan man läsa i artikeln att ett av företagen ser returerna, som givetvis är avgiftsfria i 30 dagar, som en del av sin affärsmodell? Eh va? Borde inte att sälja bra kläder som konsumenterna är nöjda med vara själva grejen? Men visst, jag är väl inte helt på banan med fast fashion. Så mycket som 40% av allt som beställs returneras till detta företag, och tydligen finns det supertillbakaskickare, som returnerar 90% av allt de beställer. I artikeln står dessutom att det finns sådana som beställer kläder flera gånger om dagen, och man kan bli blockerad för att man har ett osunt köpbeteende. Jag visste inte att det ens existerade. Blockering pga det alltså. Osunt köpbeteende känner jag till.

Nä, jag ska inte referera hela artikeln, ni kan ju läsa den själva. Men det där köpbeteendet fick ändå mig att haja till. Så extremt! Och nu kommer vi till det riktigt ruttna. Tydligen avslöjar det här gps-experimentet att mycket kläder aldrig någonsin säljs på nytt, åtminstone inte i Sverige. Pga så generösa villkor för returer är det tydligen många som använder sina kläder, och det ganska flitigt, så när de skickar tillbaka kläderna är det inte alltid värt att reparera eller tvätta dem. Men vänta här nu, använda kläderna _innan_ de skickas tillbaka? Får man göra så? Och vem gör så?! Då tycker jag att man har missuppfattat hela grejen med retur. Tanken är väl att man ska skicka tillbaka grejer man _inte_ vill använda? Det är liksom ingen hyrtjänst, fast en sådan där man sen får tillbaka pengarna! Ekvationen går ju inte ihop där.


Om kläderna sen då inte är värda att "rädda" eller har blivit omoderna skickas de tydligen till Irak. Eller annat lämpligt land. Där väljs de bästa kläderna ut och säljs i second handbutiker. Resten bränns upp. Var det det du tänkte dig när skickade tillbaka din kavaj du gått omkring med i en månad? Eller klänningen du supit i på en fest. Fast det är väl inget du bryr dig om, du har ju haft en gratis klänning i en månad. Nä, galet det där! Som jag sagt förr, ta tillbaka kostnaden för returer och godkänn inga returer där kläderna uppenbarligen använts! Fast fashion i ett nötskal. Kläderna är så lite värda så vi kasserar hellre än tar till vara. Och vi konsumenter bara fortsätter att använda och slänga, använda och slänga. Att vi inte skäms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...