måndag 2 september 2019

GOTS-märkningen - vad jag egentligen tycker om den

Häromdagen bloggade jag om olika märkningar på kläder, både sådana som har med miljö och socialt ansvar att göra. Jag nämnde GOTS och att det är den mest omfattande märkningen och den som är mest "poppis" hos oss hållbart modenördar. Här kommer jag dock berätta vad jag högst personligen tycker om den. Värt att påpeka är att jag inte är ute efter att skamma någon. Det här handlar inte  individnivå.


Det som är så bra med GOTS är att den omfattar både miljömässiga och sociala krav och att det gäller för hela produktionskedjan. För att ett plagg ska bli GOTS-märkt ska det vara nära på 100% ekologiska fibrer i det, ingen konstbevattning eller bekämpningsmedel får förekomma, kemikalier under processen är strikt reglerade, klorinblekning är inte tillåten, förpackningar får inte innehålla PVC och mycket, mycket mer. För att nörda in sig riktigt ordentligt i märkningen kan man läsa på GOTS egen hemsida. So far so good va?

Men jag har hittat något jag tycker man helt klart kan förbättra. Och rätta mig gärna om jag har fel, för det har jag gärna, men jag kan inte komma fram till att strikta levnadslöner ingår i kraven. Man kan hitta informationen att levnadslöner tillämpas på vissa hållbarhetssidor men jag lyckas bara komma fram till, via deras lite torra och sjukt omoderna hemsida, att det bara är minst minmilön som garanteras. Detta är enligt ILO's krav. Den informationen har jag även sett på flera andra ställen, bl.a. här och här. Man kan ju utgå ifrån att levnadslön förespråkas men att det enbart är minimilön som ställs krav på, det är helt enkelt inte good enough.

Jag har sett att vissa ibland i denna hållbart mode-bubbla liksom rättfärdigar en del nyköp med att det ju ändå var GOTS-märkt så då är det ju safe. Missförstå mig inte här nu, jag tycker verkligen att märkningen är bra. Och jag har full förståelse för att second hand kanske inte är ens allas kopp te, samt att allt man behöver inte alltid finns där, och ska man ändå köpa nytt är ju GOTS-märkta plagg ändå det säkraste. Men jag tycker att de direkt ska utöka sina krav till att innefatta levnadslöner. Vissa kanske tänker att om det ska vara krav på levnadslön kanske det inte kommer finnas knappt några GOTS-plagg kvar på marknaden. Men jag har en enkel lösning på detta. Man kan i detta nu hitta GOTS-märkta bomullstoppar på Lindex för 99 kr. 99 kr alltså! Lägg till några tior på den toppen så kan jag nästan garantera att sömmerskan och bomullsplockaren kan leva på sin lön. Det skulle vi helt klart ha råd med anser jag.

Jag mailade faktiskt Lindex för några månader sedan och frågade hur det kan vara möjligt att deras GOTS-kläder är så billiga. De hänvisade bara till deras hållbarhetssidor på hemsidan. Och där hittar jag ingen riktig förklaring. Så inte riktigt det svaret jag hade hoppats på kan jag säga. Så nej, gör om gör rätt alla inblandade. Och heja GOTS ändå.

För att läsa mer om levnadslön vs. minimilön, se detta inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...