måndag 25 mars 2019

F/ACT Movement

Bild lånad från F/ACT Movement.

Det pågår ett intressant forskningsprojekt på högskolan i Borås just nu. Där pågår nämligen F/ACT Movement. Projektet är en del av Circular Textile Initiative som drivs av Göteborgsregionen, Re:textile, Wargön Innovation och Swedish Fashion Council. I projektet ingår 10 st s.k. F/activister som ska genomgå en shoping-detox där de inte ska göra några nyköp. De ska helt enkelt få en hållbarare inställning till kläder genom att köpa second hand, använda sig av renoveringstjänster, byta kläder med vänner etc, i ett halvår. Alltså, ett halvår är ju lite mesigt tycker jag som är med i Circular fashion challenge där jag inte får köpa nytt på ett helt år! Nä, skämt åsido, det här är ju ett jätteintressant projekt! Jag såg faktiskt när de sökte sina F/activister. För att kunna vara med skulle man vara lite av en shopoholic vad gäller nya kläder fattade jag det som och där platsar jag ju inte riktigt. Inte längre i alla fall. Renoverar kläder gör jag ju med och bytt kläder med vänner har jag gjort i ca 12 år nu. Det ska i alla fall bli spännande vad projektet utmynnar i! Lite spridning av budskapet med hållbart mode iallafall hoppas jag! Du kan se det inslag i Västnytt (heter det ens så längre?) som sändes tidigare idag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...