söndag 27 september 2020

#hållbarstilchallenge, greenwashing och osäker stil

Det dyker ju som sagt upp en och annan stilutmaning då och då på instagram. Jag har inte tid eller lust att haka på alla, men det har ju hänt ett par gånger. I somras var det #northstylechallenge och för ett par veckor sedan var jag med i en där jag skulle ha samma plagg på mig alla fem vardagar i veckan. Väldigt inte jag, men det gick ju bra. 

Säker stil är en podd som är rätt välkänd. Det finns även böcker med samma namn och jag vet ju att Ebba och Emilia är väldigt väl ansedda när det handlar om stil och kläder. I veckan lanserade de en stilchallenge för v 40, dvs nästa vecka. En hållbar utmaning där man ska visa upp återälskade plagg, lappat och lagat och så vidare. Man skulle ju kunna tro att jag jublar. Mden jag kände ändå att något inte stämmer när en hållbar stilutmaning lottar ut 2000 spänn till en webbutik som börjar på Z som säkert flera känner till. Det där zätat säljer asmånga olika märken påbjuder ju ändå till överkonsumtion och är en del i fast fashionkulturen. För mig rimmar det rätt illa att en utmaning som går ut på att vara hållbar kommer innebära 14000 spänn till Z och konsumtion av nyproducerat. 

Det har givetvis, som sig bör, ifrågasatts. Jag själv påpekade att det ju hade varit fräschare med ett presentkort hos t.ex. Myrorna. Flera andra frågade vad Z har för hållbara märken egentligen och det var fler än jag som reagerade över det olämpliga att uppmana till att ännu mer nyproducerat säljs. Svaren som löd var rätt luftiga. Det sades saker som "Vi är övertygade om att våra följare är medvetna nog att göra kloka köp". Typ. Och de verkar tycka att Z gör ett bra hållbarhetsjobb. I beg to differ. Visst, man kan tydligen se någon flaggning om vilka plagg som är hållbarhetsmärkta på något sätt när man är inne på deras sida men jag tycker inte det är good enough när det ändå är ett företag som bygger på fast fashion. Även om så klart alla initiativ för att lyfta hållbarhet är bra men att uppmana till nyproduktionsköp är inte så himla härligt enligt mig. Det känns som seriös greenwashing här.


Så nä, det kändes inte rätt för mig och jag ville inte hoppa på den utmaningen. Tur för mig då att vi, jag skriver vi för jag var med, skapade någon form av motreaktion och en annan utmaning dök upp, signerat aeknsgarderob och en.garderob.till. Det här känns mycket fräschare! Klockrena teman och man vinner ingenting. Och tanken med det här är inte för att shamea någon eller något, folk gör som de vill, men om det inte känns rätt att vara med i en z-utmaning kan man få vara med och leka ändå. Den här känns det bra att vara med i. Så bra och peppigt att det kan hända att jag får rapportera dagligen från den här på bloggen. #hållbarstilchallenge, eller #osäkerstilmenhållbart som jag kallar den, är här. Get used to us.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...