onsdag 6 november 2019

Jobbdealen

Har jag nämnt tidigare att jag har en deal med mina kollegor på jobbet att om jag lagar deras kläder så får jag vin? Kanske inte. Ok, det är ingen officiell deal, men så är det. Jag har tagit med mig det från mitt förra jobb och det funkar riktigt bra. Det börjar bli lite mer känt i alla fall och jag är nöjd med upplägget. Jag gillar vin.


Det blir mest jeans och andra byxor jag lagar men jag har även sytt ihop en söm i en tröja och bytt resår i en barnkjol en gång. Men i vart fall, ibland kommer kollegor och frågar om man inte kan ställa upp och laga. Och jag gör gärna det. Jag ser hellre att jag lägger lite tid på att laga än att de slänger och köper nytt. Jag kan ju sy och jag tycker faktiskt att det är en tillfredsställelse att laga. Men detta betyder givetvis inte att jag inte själv samlar lagningar på hög innan jag får tummen ur. På bilden ovan ser vi en mycket kär kollegas jeans. Det ena paret var mer slitet och det andra paret hade gått sönder lite vid hällan. Den ena lagningen blev mer välartad än den andra men jag gillar ju när lagningarna syns. Och hon tyckte det var snyggt sa hon! Jag väljer att ta henne på orden.

Det kom sig av att en kollega på mitt förra jobb frågade mig om inte jag kunde fixa fållen på två par byxor åt henne eftersom hon "absolut inte" kunde sy. Jag vill ju hävda att alla kan sy dock vilket jag skrivit om tidigare. Ett av paren skulle jag lägga upp igen då fållen släppt och det andra paret fick jag rekonstruera den på eftersom hon smält den med strykjärnet. Hon sa att hon kunde betala för det eftersom min tid är dyrbar och det landade i att hon köpte rödvin till mig. Fine by me!


Här har vi en annan lagning jag gjorde för några veckor sedan. Det blir inte lika osynligt som när Repamera gör det kan jag säga men jag gillar ju som bekant när lagningarna syns. Och visst, skulle jag verkligen anstränga mig att hitta exakt rätt nyans på sytråd och lagningslapp hade jag också kunnat göra en proffslagning. Men livet är för kort för att göra osynliga lagningar anser jag!


Sedan kan det hända att kollegan har köpt ett blekta jeans i tunt tyg i kass kvalitet som behöver lagas flera gånger. Tre gånger närmare bestämt. Men visst, mer vin till mig! Så efter att ha lagat skrevet smackade jag på en lapp i en annan nyans över mina gamla lagningar som ändå började ge sig. Tjockare och bättre tyg var det med. Jag tycker det är rätt fräsigt ändå! Jag hoppas han håller med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...