söndag 26 september 2021

World rivers day


Idag vill jag uppmärksamma World Rivers Day. Det är en internationell dag som alltid sammanfaller med fjärde söndagen i augusti då vi firar alla världens vattenleder. Dagen har firats sedan 2005 och är grundad av naturvårdaren och flodkonservatorn Mark Angelo. Årets tema för dagen är "Day of action for rivers". Hur dagen firas kan ske på olika sätt men det kikar man på hemsidan kan man se att det till exempel skapats event för att städa floder och andra strömmar men även lite mer mysiga och klassiska flodaktiviteteter anordnas som att åka kanot eller kajak.

Så, vad har detta med hållbart mode att göra då? En hel del skulle jag säga eftersom floder världen över förorenas av olika industrier, inte minst av textilindustrin. Ci Tarum i Indonesien t.ex. är en flod som försörjer tusentals människor med vatten men är även en av världens mest förorenade vattendrag just på grund av textilindustrin. Vi behöver inte heller gå särskilt långt tillbaka i vår svenska historia för att hitta liknande scenarion. Det sägs ibland att man kan se vilken färg som kommer bli säsongens modefärg genom att titta på vattendragen då avfallet spolas rätt ut i vattnet. Så sent som i mitten på 1900-talet sade man att man kunde se alla regnbågens färger i Viskan i Borås som fick fungera som utlopp för textilindustrierna. Samma sak i Mölndalsån. Vi får inte glömma att vi hade en stor textilindustri i Sverige förra århundradet, med alla miljömässiga problem som vi kan se ännu idag. I Sverige har vi idag lagar som styr och reglerar utsläpp från industrierna. Då är det ju enkelt att bara flytta produktionen utomlands där de inte har samma regelverk. Japp, så är det.

Ok, vad kan du göra idag för att uppmärksamma World rivers day? Det är inte en stor dag i Sverige vad jag har märkt och uppmärksammas inte alls i media. Därför vill jag sprida kunskapen om den då det känns som en viktigare dag än kanelbullens dag. Åtminstone för mig som inte är så himla förtjust i kanelbullar. Men jag gillar vattenleder! Och vill du på din kammare fira den här internationella dagen kan du göra det genom att se ett par bra dokumentärer. Dels finns RiverBlue från 2017, en väldigt välgjord film med just nämnde Mark Angelo där han reser runt i världen och besöker och undersöker floder och dess status vad gäller utsläpp från textilindustrin. Jason Priestley är för övrigt berättarröst. Den här filmen kan man se på Vimeo, antingen genom att hyra den för 35 kr eller köpa den för 52. 


Är du inte pepp på att betala finns det även två bra dokumentärer på SVT Play. Den ena är Den giftblå floden från 2017 och om jag inte är helt fel ute är det här en kortare version av RiverBlue. Båda är nämligen från 2017 och innehåller samme Mark Angelo men dokumentären på SVT Play är bara 57 minuter lång då RiverBlue är 1.35. Här får man inte Jason Priestley dock, om man gillar honom. Denna dokumentär ligger kvar till 1 juli 2023 så man behöver inte ha bråttom. Vill man däremot se Stacey Dooley - modeinsdustrins smutsiga baksida från 2018 får man göra det innan 17 november då den försvinner. I denna dokumentär besöker Stacey Dooley bl.a. ovan nämnda Ci Tarum och testar vattnet i floden för tungmetaller och andra giftiga ämnen. Fasansfullt faktiskt!

Att  se en eller två av dessa tycker jag är ett ypperligt sätt att fira World Rivers Day på om man inte hinner dra igång ett städprojekt av en vattenled någonstans. Men till nästa år kanske? En viktig dag att uppmärksamma i vart fall. Personligen tror jag att jag ska se någon av ovan nämnda igen. Det är ju inte direkt som att det är ovärt att se en andra gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...