söndag 29 augusti 2021

Trädgårdsloppis

Idag har jag varit på trädgårdsloppis! Det var inte bara en trevlig klädloppis, som jag ju förvisso älskar, utan även ett riktigt peppigt event i hållbarhetens tecken! Och det var inte igår får jag säga. Jag har sedan jag omstartade den här bloggen, och lite innan det, försökt gå på så många hållbara events som möjligt. Om det handlar om kläder och textil då. Annars hade jag nog inte fått göra annat för hållbarhetsevents dyker det ju upp en del. Eller dök då. Sedan pandemins intåg har det varit sådan torka på roliga grejer som har med hållbart mode att göra och det är faktiskt lite deppigt. Inga föreläsningar, förutom några webbaserade men de flesta har varit dagtid då jag jobbar, inga klädbytardagar och inga megaloppisar. Visst kan man ordna mer eller mindre covidsäkra klädbyten men jag har inte haft glädjen att besöka några. Några loppisbesök har varit de enda ljusglimtarna på det här temat.


Så, när Fridasfynd och 50something.se fixar trädgårdsloppis med sina garderobsrensingsrester passade jag på! Fint väder fick vi och trevligt var det! Det är ju en alldeles lysande idé att ha loppis i sin trädgård när man rensat garderoben. Att slå ihop sig med en kompis, som med fördel har trädgård då för det har inte jag, är ju toppen! Det kanske skulle kunna vara något för våra tjockisloppisar? Ha en utomhus kanske? Loppisen var i vart fall hos Frida som i Fridasfynd och förutom massa fina kläder kunde man fika hembakt i sonens café. Bara en sån sak!


Ett annat trevligt inslag vad att Rekitchen var där! Rekitchen.nu finns just nu bara på instagram men en webbshop kommer om ca en månad. Emma, som kommit på den smarta grejen, kommer ha en renodlad köksbutik med begagnade prylar på nätet och att hon kommit på idén och nu satsar på den tycker jag både är totalt lysande som extremt rätt i tiden! De har faktiskt efterfrågat det i Återbrukspodden och nu är det på g, här i Göteborg dessutom. Jag hoppas ju på att det blir en fysisk butik med. Och just det, ni ser ju, inget plastkrafs utan rejäla och gedigna köksgrejer. Precis sånt jag vill köpa till mitt kök! Kul att få se en liten försmak av utbudet!


Om jag köpte nånting då? Jodå, jag slog till på ett par kitschiga halsband för några tior. Nu när jag har snöat in på det fick jag liksom fylla på min lilla samling. Valen tycker jag var riktigt fin dessutom och inte bara kitschig! Även om det inte utesluter varandra då. Och så köpte jag en klänning från H&M med i väldigt fint tyg. Gult mönster. Min favoritfärg. Jag var lite osäker på modellen men det satt väldigt snyggt men det finns risk för att jag ändrar om den lite. Jag får återkomma med den!


Men, även om jag är väldigt nöjd med mina fynd var ändå det bästa att komma ut och träffa lite folk och att det händer något! När jag omstartade bloggen var det mest jag som skrev på min lilla kammare och var något event smög jag runt lite för mig själv. Det är lite knäppt att ett rätt anspråkslöst instagramkonto helt plötsligt gjort att jag känner igen folk så här och de känner igen mig! Innan jag startade det kände jag ingen i hållbarhetsinfluencervärlden men nu träffade jag flera, för mig, kända instagramprofiler. Och tydligen blev jag igenkänd med. Förutom Frida och Maggan som arrade loppisen träffade jag för första gången min instakompis Sofie och det var så himla trevligt att bara sitta och fika prata med henne och Miasstil i solen och det kändes helt naturligt och som att vi känt varandra ett bra tag och inte alls som första gången vi träffades. Man ska inte underskatta sociala medier! Tack alla för en toppendag och så kul att träffa så mycket trevliga människor i verkligheten! Jag vill ha mer sånt här! Och märk väl hur himla fint färgkoordinerade vi är på bilden. Tack Sofie för lånet av bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...