lördag 22 februari 2020

Ett inlägg om barnkläder som jag egentligen inte är rätt person at skriva

Man hade ju kunnat tycka att det skulle vara läge att jag skriver lite om hållbarhet vad gäller barnkläder på den här bloggen. Finns det några bra och hållbara märken? Vad ska jag tänka på när jag letar på second hand? osv... Men det kommer inte hända kan jag säga. Den enkla anledningen är att jag är barnfri. Barnfrihet innebär, i mitt fall, att jag aktivt har valt ett liv utan barn. Eller ja, jag träffar massor med barn dagligen, men jag har inga egna. Det är högst frivilligt. Men det ska jag inte fördjupa mig i nu.

Min föreställning är att det bara är närmast sörjande som läser den här bloggen. Kanske har jag fel, kanske sitter det någon där ute och bara väntar på att jag ska komma med mina bästa second handtips eller annat vad gäller barnkläder. Det kan jag dock inte, eftersom jag inte har något särskilt att säga om hållbarhet och barnkläder. Men jag kan i alla fall hänvisa vidare. Och jag är ju inte blind, jag ser ju att det finns hur mycket barnkläder som helst där ute, både på nätet och i fysiska second handbutiker. Barn växer väl oftast mer än vad de sliter på kläderna så det är ju bara rimligt att det finns gott om barnkläder i ruljans. Jag tänker att det inte skulle vara svårt att handla enbart second hand om man hat barn idag. Bara man ger sig lite tid att leta. Och missförstå inte detta inlägg nu. Jag brinner för hållbarhet vad gäller textilier på alla plan och tycker det är lysande med alla barnmarknader och bytarinitiativ som finns. Jag har bara inte så mycket att säga om det.


Det här inlägget blir också lite torftigt på bildfronten. Jag har rotat igenom alla mina bilder jag tagit i second handbutiker och på klädbytardagar och inte någonstans är det barnkläder i fokus. Det säger väl det mesta. Jag är helt klart inte rätt person att blogga om barnkläder. Dock knäppte jag av ett par bilder på BjörkåFrihet Linnés skyltning för några veckor sedan. Jag tyckte det var fint. Och sant. Och jag ville köpa ryggsäcken!

Så, lite poddtips då. Förra veckan släppte faktiskt Återbrukspodden ett intressant avsnitt där de besökte och intervjuade Gröna Villans barnkläder som är Stockholms största second hand när det gäller kläder och prylar för barn. Butiken har funnits i 17 år, säljer på kommission, och jag tycker det verkar vara en lysande affärsidé! Cirkulär ekonomi och konsumtion på riktigt liksom. Undrar om det finns något liknande här i Göteborg? Själv blev jag sugen på att starta motsvarande verksamhet för hundprylar! In och lyssnna i alla fall! Jag tycker för övrigt nästan att jag borde få ett omnämnande i den podden så många gånger som jag hänvisat till dem!


Ett helt avsnitt av Johanna Nilssons podcast Slow Fashion har även ägnats åt att snacka barn, barnkläder och hållbarhet. Avsnittet kom i maj förra året och i det intervjuas Linda Glad som tidigare drivit barnbutik på det hållbara temat. I avsnittet intervjuas även affärsinnehavaren för barnsecond handen Bye Buy som också säljer på kommission i Stockholm. Det verkar vara i Stockholm allt händer tydligen.

Ecofashionista har även tagit upp barnkläder otaliga gånger. I stort sett i varenda avsnitt faktiskt, eftersom de är småbarnsmorsor. Kan dock särskilt hänvisa till avsnittet där barnbutiken Frida & Fritiof intervjuas och avsnittet om hållbara kläder när barnen blir större. Men brinner man för hållbart mode och barn kan man nog lyssna på alla avsnitt. Och man hittar mer tips på deras bloggar här och här. Det finns hel del blogginlägg på temat och nu senast såg jag även att Tess Waltenburg skrivit ett med sina tips på hur man handlar second hand till barn. Hon har även en podcast för övrigt.

Ok, det var vad jag hade på rak arm. Man kan garanterat googla fram fler tips. Hoppas ni inte missförstår detta inlägg nu. Men jag tänkte även passa på så här i slutet och tipsa om en helt annan podd på ett annat tema. Min favoritpodd just nu är Barnfrihet och kan garantera att den kan vara intressant även om man inte är barnfri.

2 kommentarer:

  1. Hej!! Malin heter jag och är en av tre i Återbrukspodden! Idag googlade jag lite planlöst och hittade hit. Wow, tack för alla fina omnämnanden. Det gör oss så otroligt glada. Finns du på Instagram? Vill ju att fler ska hitta din blogg så vill gärna ge dig ett omnämnande där. Och i podden såklart <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Oj så trevligt! Jag skämtade ju bara om att jag borde få ett omnämnande 🙂 Men ni får gärna sprida min blogg så mycket ni vill! Återbrukspodden är ju en av mina absoluta favoritpoddar! På instagram heter jag homosoapian. Men mitt konto där handlar inte bara om återbruk dock utan om massa annat! Homosexuella män i såpoperor t.ex 🙂

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...