torsdag 13 augusti 2020

#4: Passa på på tjockisloppis

Tjockisloppis är verkligen the shit! Och man behöver inte vara hoarder som jag för att uppskatta det. Fyra gånger har jag besökt tjockisloppis och två gånger har jag arrangerat det och varje gång har jag gjort finfina fynd. Några av mina bästa plagg kommer från tjockisloppis kan jag meddela. För tänk dig vilket paradis med en klädloppis där majoriteten av plagg mer eller mindre passar! Och det är alltid så himla peppig och mysig stämning vid sådana här tillfällen att man egentligen bara kan komma dit och hänga om man vill.

Jag håller till i Göteborg och efter vår senaste loppis vi hade en februari har vi startat upp en facebookgrupp för att förenkla samordning av framtida loppisar. Den heter Plus-size loppis i Göteborg och ni är hjärtligt välkommna att gå med. Det finns motsvarande grupper i Stockholm: Stockholmsloppis för stora storlekar och i Malmö har det anordnats Big ass loppis. Men jag tänker att det måste ju finnas möjlighet till detta även på mindre orter. Jag menar, överviktiga finns ju överallt och jag uppmuntrar verkligen att man fixar ett sådant event själv, om det inte redan finns på orten. Eller varför inte en klädbytardag kanske?

Vi, jag och min Anna, har gjort såhär. Med bra framförhållning har vi bokat lokal och sedan hört oss för både bland vänner och i facebookgrupperna Fatshiochatten, Storstilat och Alla storlekar är vackra för ett få tag på säljare. Väldigt trevliga grupper för övrigt. Och så har vi främst bjudit in via facebook men senast gjorde vi även flyers. Själv har jag hittills inte sålt, bara shoppat sönder mig, men jag tänker att nästa gång kan det nog bli av med lite försäljning. De gånger vi arrangerat loppis hittills har vi gjort så att varje säljare har fått låna en klädstång och haft ansvar för sin egen försäljning. Nästa gång är vi nog sugna på att testa "barnmarknadsmodellen" med att man får lämna in sina uppmärkta kläder till oss och så hjälper vi till med försäljningen. Någon som har erfarenhet av den modellen? Fördelar och nackdelar? 

Och som sagt, jag har vid samtliga tillfällen jag besökt och arrangerat tjockisloppis hittat riktiga fynd och vid våra arrangemang har jag typ köpt sönder mig. Nej, jag ska inte peppa till överkonsumtion men när man väl får chans att besöka ett sådant här evenemang är det så peppigt och härligt och jag har liksom passat på. Mitt absolut bästa är en oversized tröja jag använder som klänning som kommer från samarbetet mellan Sonia Rykiel och H&M. Jag har använt den hur mycket som helst och känner mig alltid fab i den och får ofta komplimanger. Den funkar både lite mer till vardags och när när det är dags att klä upp sig lite. Det ultimata plagget helt enkelt. Den är för övrigt i storlek medium, apropå att skita i storlekslappen, och jag köpte den i ett paketpris om 300 kr med ett gäng andra plagg. Som hittat!

En annan riktig favorit är den här hemsydda kimonokaftanen jag köpte på en tjockisloppis jag besökte förra sommaren. Den är väldigt skön och bara det faktum att den är hemsydd gör ju att den är one of a kind. 50 spänn kostade den. Vilket kap!

Och så min älskade prickiga klänning som Anna sytt under slöjdutbildningen som jag skrev om här. Den är så fabulöst snygg och så välsydd att det inte är klokt! Och jag använde den vid ett speciellt tillfälle som jag skrev om senast. Den premiäranvändes när vi firade min sambos födelsedag på Vann spa i Bohuslän. Det enda sköj vi gjort sedan i februari. Men oroa er inte, det var coronasäkert och vi höll avstånden.

För att läsa mer om mina tjockisloppisbravader hänvisar jag  till detta, detta och detta inlägget. Visst blir du lite sugen? Det är verkligen världens bästa grej med loppis för större storlekar om man själv är modell större. Det finns vissa hoardertendenser i den här gruppen med och felköp görs alltid så det finns alltid något att sälja. Hör gärna av dig om du vill ha lite tips och råd för att arrangera en egen tjockisloppis och bor du i Göteborg: gå med i gruppen som sagt! Så hoppas jag att vi kan få chans att ordna någon igen om inte en allt för lång evighet när det har lugnat ner sig med the c-word.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...