tisdag 25 augusti 2020

En något försenad overshoot day

Eller försenad och försenad, den är för tidig varje år. Den ekologiska budgetens dag har kommit tidigare och tidigare varje år. Vi lever som om vi har ca 1.7 jordklot istället för ett enda, och news flash, det har vi inte. Förra året inföll overshoot day 29 juli och det är tre dagar tidigare än 2018. På overshoot day är vår ekologiska budget slut och vi lever på lånade tillgångar. Vi kan ju lätt räkna ut att vi är doomed. Mest synd är det ju om kommande generationer som kommer få leva i det.

Men. I år är det dock lite annorlunda. Jag missade overshoot day i årmen jag kan avslöja att den var i lördags. 22 augusti 2020 inföll alltså overshoot day. Det är inte mindre än 24 dagar senare än förra året och anledningen till det stavas ju så klart c.o.r.o.n.a. Pga den pandemi vi har har vi inte kunnat, eller fått, flyga som vi brukar. Bilresor har sparats in på när folk jobbar hemma och jag kan ju bara gissa att konsumtionen minskat i det stora hela. Och även om denna pandemi är sjukt läskig är det ändå ganska spännande att se vilken skillnad ett annat leverne och några inställda flyg ändå gör för vår miljö. 

Men, så klart, i Sverige är det ändå rätt mycket business as usual. Vår ekologiska budget tog slut redan 2 april. Förra året tog den slut 4 april. Vi backade i år igen. Det var då fasen... Det går liksom inte att ursäkta vårt leverne mer och gömma sig bakom sin sopsortering. Vi gör ju att hela världens kommande generationer får lida. Hur är det med samvetet egentligen?

Ja, nu missade jag ju att uppmärksamma själva dagen på dagen, men hur tacklar jag overshoot day så här i efterhand? Jo, jag fortsätter gå till jobbet och äta mest vegetariskt. Jag har inte flugit sedan 2003 (vilket är rätt bra om jag får säga det själv) och jag är fortfarande barnfri. Och så satsar jag på slow fashion på olika sätt. I dagarna har jag till exempel dragit fram en gammal surdeg, nämligen en tröja jag började sticka i våras. I garn jag redan hade hemma, jag lovar. Att sticka sin egen tröja är väl ändå slow fashion i sitt nötskal va? Och så lagar jag på. Och varje dag lär jag den yngre generationen om allt detta. Jag kan så klart göra mer men det är i alla fall en början. Vad gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...